Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtavfyring med studioblixt och 430EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raydeeo

Medlem
Hej,

Jag har försökt söka efter det här, men har svårt att formulera bra sökord. Vänligen dirigera mig till en tråd/ dylikt om det finns en som jag missat. Och om detta bedöms vara i fel forum, så ber jag om ursäkt för det.

Jag har en Quantuum R+600 (studioblixt) och en Canon 430EXII som jag använder tillsammans med min 60D.
Hittils har jag använt antingen 430'n i blixtskon på kameran, eller en elinchrom skyport till R+600'an.

Men nu vill jag försöka dra av båda samtidigt med 60D'ns inbyggda funktion för trådlös blixtavfyring. Jag lyckas blåsa av båda blixterna, men det är bara 430'n som synkas på det sättet att den kommer med på bild. På något sätt så verkar studioblixten blåsa av aningen för tidigt.

Har någon varit med om ett liknande problem, och har någon lösning på detta?

Uppskattar all hjälp jag kan få. :)

/Viktor
 
Kamerablixtarna kan användas med TTL, dvs de skickar ut en förblixt som mäter hur mycket blixtstyrka som behövs för att få en korrekt exponerad bild.

Denna förblixt är inget som studioblixtar hanterar, vilket innebär att när förblixten mäter så utlöses studioblixten. När sedan den "riktiga" blixten avfyras så har studioblixten redan börjat släcka ner.

För att komma runt detta så måste du köra helt manuellt, dvs inte TTL läge med kamerablixtarna. Då kommer ingen förblixt att avfyras och både studioblixt och kamerablixt istället avfyras på huvudblixten.
 
Tack!

Kamerablixtarna kan användas med TTL, dvs de skickar ut en förblixt som mäter hur mycket blixtstyrka som behövs för att få en korrekt exponerad bild.

Denna förblixt är inget som studioblixtar hanterar, vilket innebär att när förblixten mäter så utlöses studioblixten. När sedan den "riktiga" blixten avfyras så har studioblixten redan börjat släcka ner.

För att komma runt detta så måste du köra helt manuellt, dvs inte TTL läge med kamerablixtarna. Då kommer ingen förblixt att avfyras och både studioblixt och kamerablixt istället avfyras på huvudblixten.

Åh, perfekt. Jag trodde jag hade prövat det, men nu går det!

Tack för hjälpen, och den bra förklaringen! :)

/Viktor
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.