Annons

Trådlös blixt-sändare/mottagare för SB-700, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin.B

Aktiv medlem
Hej!

Har idag en NIkon-kamera och SB-700-blixt och känner att det hade varit roligt att testa på att köra mer off-camera-blixt. Jag tycker inte alltid att det är optimalt att trigga med den inbyggda blixten och då behöver jag ju en sändare och mottagare.

Vilken ger mig i så fall bra kvalitet till bra pris? Och vilken funkar med min SB-700 som som saknar ingång att stoppa in den här magiska sladden i? Verkar vara dyrare om de ska kunna hantera TTL, men det känns ju som att man kan leva utan i just den situationen. Pocket Wizards verkar ju vara både poppis och bra, men de är ju inte gratis. Några idéer?

Tack på förhand!
 
Vad har du för kamera? Vissa av Nikons kameror har inbyggd styrning av (bl a) SB-700, som de kallar CLS
 
Hej!

Har idag en NIkon-kamera och SB-700-blixt och känner att det hade varit roligt att testa på att köra mer off-camera-blixt. Jag tycker inte alltid att det är optimalt att trigga med den inbyggda blixten och då behöver jag ju en sändare och mottagare.

Vilken ger mig i så fall bra kvalitet till bra pris? Och vilken funkar med min SB-700 som som saknar ingång att stoppa in den här magiska sladden i? Verkar vara dyrare om de ska kunna hantera TTL, men det känns ju som att man kan leva utan i just den situationen. Pocket Wizards verkar ju vara både poppis och bra, men de är ju inte gratis. Några idéer?

Tack på förhand!


kolla in yongnuo yn622. köpte själv på ebay för 500kr/st eller 750kr för paret. tycker de verkar mycket prisvärda. finns även recensioner på youtube att kolla in om dessa.
 
Har idag en NIkon-kamera och SB-700-blixt och känner att det hade varit roligt att testa på att köra mer off-camera-blixt. Jag tycker inte alltid att det är optimalt att trigga med den inbyggda blixten och då behöver jag ju en sändare och mottagare.

Vad har du för kamera? Vissa av Nikons kameror har inbyggd styrning av (bl a) SB-700, som de kallar CLS

D7000 har CLS, men eftersom CLS bygger på att den inbyggda blixten används som trigger så har du tydligen redan provat det. Jag tror att SU-800 löser problemet genom att utlösa blixtarna med ir-ljus i stället.
 
D7000 har CLS, men eftersom CLS bygger på att den inbyggda blixten används som trigger så har du tydligen redan provat det. Jag tror att SU-800 löser problemet genom att utlösa blixtarna med ir-ljus i stället.

Den inbyggda blixten använder IR-ljus också, men ger ett litet, litet bidrag till exponeringen även om den står på avstängd. Om det är ett problem så finns det en liten mojäng från Nikon (SG-3IR) som man sätter i blixtskon som hänger framför den inbyggda blixten. SU-800 har säkert bättre räckvidd, men den är rejält mycket dyrare...
 
Jag kör med Yongnuo 603 till mina Fuji kameror, ca 200kr (behöver två) st från Kina. Kör på radio 2.4Ghz med räckvidd på ca 100 meter.

Billigt och bra, funkar för mig :)

Sen kan man med fördel köpa Yongnuo 560-III med inbyggda mottagare.

Jag har Fuji XT-1 med Nikon SB-700 med två YN 603 och två YN 560-III och det funkar kanoners :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.