Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixt istället för TTL-kabel

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Råkar ofta ut för störande skuggor i sidled när man tar bilder i stående format.

Ett sätt att undvika detta är ju att använda en TTL-kabel och hålla blixten ovanför kameran så skuggor hamnar nedtill som vanligt.

Blixten 5600HS (D) skall ju kunna styras trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten. Då skulle man slippa kabeln. Är detta något som ni använder i ovan nämnda läge?
 
Har inte kvar mina Minolta grejor längre men jag använde 5600 blixten trådlöst precis som du beskriver. Det fungerade verkligen bra tycker jag. Du borde prova det. Tycker för övrigt att Canon borde lära sig av KM's fina blixtar. :)
 
Japp, jag kör med en Dynax 7 och 3600HS D trådlöst och det funkar kanonfint tycker jag.

/Martin
 
Tack för era glada svar :)

Funderar på att byta upp mig från en "piratblixt". Jag öser på med lite följdfrågor:


1)
Fungerar det även vid trådlöst att ställa in blixtexponeringskompensation som man kan göra på Dynax 7?

2)
Kör ni även köra med "high speed sync" trådlöst? Har läst att det skall gå. Det är ju en grymt imponerande funktion i så fall!

3)
Hur mycket nytta tycker ni att man har i praktiken av "high speed sync"? Enligt datablad så blir ju ledtalet ganska reducerat. Men det kanske räcker till en del ändå. Jag vill främst åt att kunna använda kort skärpedjup och ändå upplättning med blixt vid porträtt i solsken.

4)
Är det rimligt lätt att hålla blixten någorlunda rakt ifall man använder den löst för t.ex. porträtt med stående bildformat? Har ni några knep?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.