Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixt – inställningar & ljusuppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte mig en Speedlight sb-910 till min Nikon D7000.
Jag vill använda min Sb910 som trådlös utan att använda kamerans egna flash. Jag får det att funka endast om jag använder bägge samtidigt.

Jag gör så här:
Blixt:
-Jag ställer min sb910 på remote, samt TTL.
Kamera:
-Min D7000 som jag kör i M läge.
-jag går in på Gafflinf/Blixt och väljer sedan kommandoläge.
Tydligen skall jag lägga den på "--" för att flashen inte ska funka men det går ej, måste ha både SB-910 och inbyggda flashen igång, Varför? vill endast använda SB-910 trådlöst.


Vill även fråga om jag ska ta porträtt bild där jag hängt ett vitt lakan som bakgrund. Jag undrar hur jag ska lägga upp och peka ljuset (flash o projektor) och har till gång till:
-Nikon D7000
- 18-105 f 3.5/5.6
- 50mm 1.8 G
- Speedlight Sb-910
- Stark projektor lampa (har 1st men kanske får tag på 1 till).
- taklampa (ganska svag)

tack på förhand och hoppas Ni får en GOD JUL
 
Om du vill ha en vit bakgrund, så måste du belysa bakgrunden separat. Du kan inte placera modellen för nära bakgrunden. Dels kommer ditt blixtljus att skugga bakgrunden något och risken är stor att du får med bakgrundens veck.

Jag hade satt på din 50 mm optik. Kört med din blixt lös från kameran mot modellen och använt en projektorlampa som hårljus. Bakgrunden kommer att bli mörk. Allt från grå till svart beroende på avståndet mellan modell och bakgrund.

Helst skulle du behöva en ljusformare till din blixt för att diffusera ljuset.

Har du en reflexskärm så "är du hemma". Reflexskärmen använder du till skuggsidan (lättar upp)

Kör allt i manuellt läge. Testa med lägsta ISO, 1/125 och f8.0. Justera styrkan på blixten tills du är nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.