Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråden om Panasonic GF3

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Det finns väldigt lite skrivet om GF3 här på FS. Jag ser den som den första(enda?) kameran med stor sensor som med standardvidvinkeln går ner i innerfickan på en rejäl jacka, dvs. den är inte så hiskeligt tjock och väldigt liten i övrigt.
Har en 5D2 och en NEX-5. Tyvärr har jag inte mycket hopp om att det någonsin kommer en riktigt bra vidvinkel till NEX-5an som är tillräckligt smidig för att göra den till en jackfickkamera.
Ni som har en GF-3, hur upplever ni den? Tänkte då mest ur perspektivet som en andrakamera till en större DSLR.

Jag köpte min GF3a i somras inför fjällvandring. Jag valde paketet med 14/2.5-pannkakan och blev såpass nöjd att jag nu nästan sålt av hela min gamla Nikonutrustning. Så för mig är perspektivet att jag har den som förstakamera :) Nu är den inte i samma klass som min gamla D90 på allting, men jag var främst ute efter att hitta något som var en systemkamera med hygglig sensor och med bra optikurval som samtidigt var så liten att den gick ner i fickan. Det fanns i mitt tycke ingen konkurrent till m43 i det fallet och jag gillade tänket med enkelhet och att använda pekskärmen (iphoneägare som man är) som ju faktiskt fungerar smidigt och snabbt till det mesta.

Jag kan sakna att inte ha en EVF och funderade ju på G3 men storlek fick vara högsta prio denna gång. Det funkar för nu har jag kameran med mig på ett annat sätt än förut då den blev liggandes hemma allt för mycket, nya prylar ger ju också att intresset vaknar till.

En annan trevlig del är att man med en billig adapter kan använda i stort sett vilka objektiv som helst, har använt mina Nikonobjektiv och har en adapter på gång till mina Minolta Rokkor också. Fungerar utmärkt, med manuell fokus visserligen men fokushjälpen med uppförstorad "bild i bilden" fungerar bra och resultaten har blivit utmärkta.

Givetvis sneglar jag på Nex och utvecklingen där. Fina funktioner och fina sensorer, men sämre med optik och storleken på dessa. Men jag hoppas Panasonic jobbar vidare på sina sensorer, främst på dynamiskt omfång och jpg direkt ur kameran som jag tycker kan vara sådär ibland, så kanske det blir en G4 nästa gång som komplement.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar