Annons

Tråden "Damm på sensorn"

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Varför klistrar ni in alla trådar som handlar om damm på sensorn i den officiella tråden? Den är ju bara en enda röra utan början och utan slut på 51 sidor som inte går att läsa ut något vettigt ur numera, vore det inte bättre att rensa den på skräp och sedan hänvisa till den i nystartade tråden och låsa den? Eventuellt kunde man ju klistra in viktiga inlägg, men som det är nu funkar det inte. Det går helt enkelt inte att diskutera ämnet utan att hamna i den soppan.

Jag har inte själv varit inblandat i klistrandet, men jag gissar att det har att göra med att man kan börja med att läsa åtminstone det första inlägget i den tråden innan man ställer samma fråga som ställts hundratals gånger tidigare i det här forumet :)

Jag säger absolut inte att det är fel att ha en allmän tråd om ämnet! Det tycker jag borde finnas om fler ämnen för övrigt.

Det enda problemet är att den tråden till 99 % består av inklistrade trådar på fem inlägg med samma fråga och samma svar. Det är ingen idé att ens ge sig på att få ut något av den allmänna tråden, de första inläggen är för gamla för att vara riktigt aktuella och sedan urartar det fullständigt. Det enda alternativet om man vill ha aktuell info är att starta en tråd, som snart blir inklistrad i röran den också.

För övrigt gäller exakt samma sak i Nikon-forumet, men den allmänna tråden om hur man kollar antalet exponeringar. Den tråden är inte ens klistrad för övrigt.

Eftersom i stort sett alla som ställer frågor om damm på sensorn inte har bemödat sig med att söka (då skulle de inte starta en ny tråd) så kan man se flyttandet som en markering. Det vore helt ohållbart att behålla alla identiska trådar om en fråga som har miljarder utmärkta svar en googlesökning bort. Hur man rengör sensorn liksom inget att diskutera, om man inte själv kommer med något revolutionerande förslag. Är det däremot en tråd som handlar om benägenheten för en viss kameras sensor att bli dammig så kan jag hålla med om att den inte borde hamna bland resten.

Radera tråden helt då, släng den inte i samma hög som alla andra! Det är ju rätt meningslöst att sökan när allt man hittar är en 51 sidor lång tråd utan struktur alls.

Det vore helt ohållbart att behålla alla identiska trådar om en fråga som har miljarder utmärkta svar en googlesökning bort. Hur man rengör sensorn liksom inget att diskutera, om man inte själv kommer med något revolutionerande förslag. Är det däremot en tråd som handlar om benägenheten för en viss kameras sensor att bli dammig så kan jag hålla med om att den inte borde hamna bland resten.

Detta är väl ett diskussionsforum - inget uppslagsverk. Man måste acceptera att vissa ämnen "tjatas om igen", det kommer nya användare, nya infallsvinklar etc.

Visst skulle man kunna önska att folk sökte innan de ställer en fråga men just det faktum att man har dessa "mega trådar" med hundratals inlägg gör ju att en sökning blir meningslös. Även om man hittar tråden blir det nästan omöjligt att hitta informationen. Jag är absolut ingen expert på sökningar och de gånger jag försökt söka har jag sällan hittat det jag letar efter.

Jag ser inget direkt problem med att en tråd dör ut och att det några månader sedan startas en ny tråd om samma ämne.

Det som är olyckligt är när det pågår flera aktiva trådar om samma ämne.

Radera tråden helt då, släng den inte i samma hög som alla andra! Det är ju rätt meningslöst att sökan när allt man hittar är en 51 sidor lång tråd utan struktur alls.
Nu är jag inte moderator men hjälper till att städa i forumen, till exempel genom att flytta trådar, ändra felstavade rubriker (det blir svårt att söka annars) och sammanslå trådar som handlar om samma sak. Så jag tänker inte radera några trådar, men det är möjligt att jag får fnula lite på hur man hanterar dem som handlar om damm på sensorn.

Söker man så finner man ju en tråd och längst bak i denna finns den senast ställda frågan, så jag förstår egentligen inte problemet med det heller.

Detta är väl ett diskussionsforum - inget uppslagsverk. Man måste acceptera att vissa ämnen "tjatas om igen", det kommer nya användare, nya infallsvinklar etc.
Visst, men på alla forum finns nån slags "kultur" som lätt kan sabbas om folk tillåts strössla med trådar om saker som man kan tycka hör till allmän kännedom. I värsta fall leder det till att de kunniga försvinner och sen sitter tiotusen nybörjare och frågar varandra om saker som ingen kommer hjälpa dem med.

Visst skulle man kunna önska att folk sökte innan de ställer en fråga men just det faktum att man har dessa "mega trådar" med hundratals inlägg gör ju att en sökning blir meningslös. Även om man hittar tråden blir det nästan omöjligt att hitta informationen. Jag är absolut ingen expert på sökningar och de gånger jag försökt söka har jag sällan hittat det jag letar efter.

Jag ser inget direkt problem med att en tråd dör ut och att det några månader sedan startas en ny tråd om samma ämne.

Det som är olyckligt är när det pågår flera aktiva trådar om samma ämne.
Du får gärna föreslå hur man ska göra. Från mitt perspektiv så ser jag samlingstråden som en "soptunna" där den som ställt frågan faktiskt kan inse hur frekvent detta har diskuterats och att denne borde ha letat lite själv först. Kanske elakt, men damm på sensorn är lite som att diskutera hur man tömmer diskmaskinen på ett forum om vitvaror.

Nå, jag förstår kritiken och ska inte flytta fler dammtrådar innan det diskuterats vidare om det är lämpligt eller inte.

Du får gärna föreslå hur man ska göra. Från mitt perspektiv så ser jag samlingstråden som en "soptunna" där den som ställt frågan faktiskt kan inse hur frekvent detta har diskuterats och att denne borde ha letat lite själv först. Kanske elakt, men damm på sensorn är lite som att diskutera hur man tömmer diskmaskinen på ett forum om vitvaror.

Ja det var elakt! :)

Jag tror du måste inse att det som är självklart för dig inte är det för alla andra. ;)

Jag har inget konkret förslag - det här med moderering och "underhåll" av ett forum är inte lätt, men att klumpa ihop allt i en "slask tråd" känns inte bra.

Personligen "hatar" jag långa generella trådar typ "Nikon D800" eller "Canon 5D mkIII". Dessa trådar funkar för den som följer sidan varje dag men för den som kommer som "ny" och söker info är de en mardröm.

Jag skulle hellre läsa igenom 20 trådar med 30 inlägg i varje om sensorrengöring än en stor mega tråd med 600 inlägg. Speciellt som de flesta ämnen faktiskt förändrar sig något över tid. Det som gällde 2005 är kanske inte lika relevant 2012 (i alla ämnen).

Ja det var elakt! :)

Jag tror du måste inse att det som är självklart för dig inte är det för alla andra. ;)

Jag har inget konkret förslag - det här med moderering och "underhåll" av ett forum är inte lätt, men att klumpa ihop allt i en "slask tråd" känns inte bra.

Personligen "hatar" jag långa generella trådar typ "Nikon D800" eller "Canon 5D mkIII". Dessa trådar funkar för den som följer sidan varje dag men för den som kommer som "ny" och söker info är de en mardröm.

Jag skulle hellre läsa igenom 20 trådar med 30 inlägg i varje om sensorrengöring än en stor mega tråd med 600 inlägg. Speciellt som de flesta ämnen faktiskt förändrar sig något över tid. Det som gällde 2005 är kanske inte lika relevant 2012 (i alla ämnen).
Det största problemet är ett som jag många gånger poängterat, och det är att FS har alldeles för många delforum. Det gör det så oöverskådligt att den som inte är inne här jätteofta nästan per automatik postar i fel forum och därtill knappast ser var de självklara trådarna om saker och ting finns. En bra lösning är annars klistrade trådar där en moderator editerar första inlägget löpande, så att relevant information uppdateras hela tiden. Men det kräver en hel del jobb som jag inte vet om någon här är beredd att lägga ner.

Det näst största problemet är den mer och mer utbredda latheten där man inte orkar göra någonting själv;-) Man vill bli matad med svar istället för att söka. Om man låter detta fortskrida helt utan ingrepp så blir det BARA skittrådar till slut. Så det är inte helt enkelt att lista ut en bra medelväg.

Så det är inte helt enkelt att lista ut en bra medelväg.

Nej det är inte enkelt.

Mina första erfarenheter av diskussionsforum var innan www-tiden. Jag deltog i en del IT-releaterade forum på Compuserve. Forumen var i första hand arbetsredskap för folk som jobbade med datorer och disciplinen var stenhård. Inga off-topic inlägg tolererades och det var väsentligt att hålla allt kort och koncist - uppkopplingen var ju modem 4800 bps. :)

Jag har också deltagit i en mängd andra forum och alla har väl haft lite olika kultur.

Jag tycker fotosidan rent generellt håller en rätt "lagom" nivå med en bra balans mellan "ordning och reda" och "trivsel".

Jag har ju inte varit med på fotosidan sedan start men om jag förstår rätt har siten mer och mer förskjutits och andelen aktiva proffsfotografer har minskat och andelen glada amatörer ökat. Om det är en positiv eller negativ utveckling vet inte jag, men det speglas förstås i nivån på diskussionerna och inläggen.

Jag kan hålla med om att forumuppdelningen kanske är lite spretig och det är ju inte alldeles klart var man skall göra sina inlägg.

Jag tror dock att så länge resurserna är vad de är så är det nog enklast att låta det "snurra på". Ta tag i det värsta övertrampen, men i stort låta det hela ha sin gilla gång.

Nåväl, alltid kul att "prata" lite - vädret idag inbjuder ju inte direkt till en fotosession på stan....

Man kan ju faktiskt vända på resonemanget om sökning också. Om användaren söker på "damm på sensorn" och får upp 500 trådar, kommer detta att gynna användaren mer än om alla svar finns i en och samma tråd? Det tror inte jag. Det blir om något som att leta efter en nål i en höstack, samtidigt som övriga användare måste vada i skräptrådar.

Nog inbjuder vädret till fotografering alltid, men kamerans brist på vädertätning gör det inte:-/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar