Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Träna bort skakig hand.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Jag tycker att jag är ruskigt skakig på handen. Detta fick jag även veta på skytteträningen i lumpen. Rejäl spridning.
Hur gör ni för att hålla kameran still.
Jag använder naturligtvis stativ när tillfälle ges men nu är det handhållet jag talar om.
Gå ner på huk och sittandes funkar ju, Luta mot vägg också men hur gör / håller man kameran ståendes stabilt?
Kan man träna bort skakigheten.
Tur att jag inte är hjärn/ögonkirurg...

Andreas

Nej men allvarligt, samma råd gäller som i lumpen, bra stöd mot kroppen (så mycket armar och kamera i kontakt som möjligt) och kraaaaama avtryckaren så att man inte vet exakt när "skottet" går för att undvika någon undermedveten reaktion.

Tar man stöd av ett träd eller dylikt gäller det omvända, försök vidröra kameran så LITE som möjligt, håll ögat några millimeter ifrån sökaren osv.

Det finns några vanliga tumregler som du kan prova:

1) Tryck inte bara på avtryckaren, "krama" hela kameran. På kompaktkameror kan man trycka på avtryckaren samtidigt som man trycker från "andra hållet". På systemkameror kan man krama hela greppet och inte bara trycka till på avtryckaren.

2) Andas ut och ta bilden i viloläget innan du börjar andas in.

3) Ha båda fotsulorna i golvet/marken, även när du sitter ner.

4) Öva...

Hoppas detta hjälper.

/Johan

Personligen tycker jag det funkar bättre att andas in och andas ut till hälften eller lite mer, inte helt. För vill man komponera om när man har andats ut blir det lätt svårt att inte börja kippa efter andan.

Fotografering, Bågskytte och Skytte har rätt mycket gemensant, förrutom att foto troligen är den minst fysiskt krävande i just fotoögonblicket(beroende på kamera förstås). ;)

Men som sagt, ta det lugnt, var utvilad, inte för mycket kaffe, hutten funkar(doping i skytte) men kan kännas lite överdådig. Andas lugnt och stilla. Komponera först och ta bilden lite senare om du kan ifall du hållit kameran uppe länge.
Ta bra stöd mot kroppen, armbågarna neråt. Ta gärna stöd mot saker i omgivningen.

Med lite träning och en lagom lätt kamera(digital) så kommer man med lite träning och bra förutsättningar ned rätt långt i slutartider. För några veckor sen plåtade jag nätverksutrustning i skrubbar, utan blixt, ofta på 1/10 och 1/15 på en 50-100mm. Lutade mig mot en vägg om jag kunde men inte alltid.

Hm.. Jag tar stöd med arbågarna mot kroppen om man säger så, alltså mina underarmar är nästan lodräta under kameran så jag har hela bröstkorgen som stöd.

Sen gör jag som tidigare nämnts, ser till att andingen är lugn och stabil så jag inte får syrebrist ;) sen stannar jag andningen en liten sekund innan exponering och även efter om jag snabbt vill ta fler bilder i samma sekund.

Jag tycker andningen är mycket viktig så man inte börjar tänka på luft när man ska fota.

Det kan även vara en fördel med lite böjda knän eftersom du får då en stabilare hållning. Gärna med den ena foten lite framför den andra.

Om jag ska fota med kameran i höjdled och inte har vinkelgrepp så stödjer jag kameran på en hand/arm på samma sätt som jag beskrivit ovan.

En sak till jag tänkter på är att titta med huvudet rakt genom sökaren för att inte få en sne horrisont. Vilket är lätt om huvudet ligger på sne.

Lycka till.. öva.. det är ju lite att tänka på ändå :) sen ska man komponera en bild också.. men det tar vi i en annan tråd ;)

En variant är att använda ett ihopfällt enbenstativ som faktiskt ger bra stadga om man trycker det mot kroppen.
Det blir ännu lite stadigare om man kan sätta det innan för bältet (typ mot "naveln").

Öva på...

/Johan

Nitobert skrev:
Stativ kanske... just kidding!

Björk!, du ville ha tips på hur du ska göra utan stativ... men stativ är faktiskt bra även om man inte kan/vill sätta ner det, den extra storleken och tyngden som ett stativ ger, monterat på kameran, gör åtminståne mig stabilare även när jag inte fäller ut benen och sätter ner det. Går såklart inte alltid att springa runt med det monterat på kameran men ibland så...

redigerat: johan hann tydligen före :)

SARA - En klassiker från det militära men som funkar lika bra inom foto som skytte...

S - Ställning: Ställ dig stadigt och bekvämt, gärna lite framåtlutad
A - Anläggning: Lyft upp kameran och håll den rätt. Tro det finns en diskussion kring detta här på fotosidan.
R - Riktning: Ganska så självförklarande.
A - Andning: Andas först in för att sedan andas ut lite, håll andan och krama av skottet, förlåt jag menar fotografera :)

Tycker själv detta funkar bra, särskillt när man arbetar med lite större gluggar.

/Johannes

Ytterligare ett (billigt) förslag:
Gör ett "snör-stativ" genom att sätta en öggla i stativgängan och fäst sedan ett snöre med en större öggla längst ner. Den större ögglan sätter du foten i och sedan spänner du snöret. När du är klar stoppar du stativet i fickan. Passar perfekt till söndagspromenaden.
Välj ett snöre som inte töjer sig (frädrar) så mycket, t.ex. moderna fiskelinor av lite grövre dimension. Man kan säkert tigga till sig ett par meter i någon redskapsbutik.

/Johan

Tackar!

Många bra svar. Tackar och bockar. Hade glömt andningen. Armbågarna mot kroppen fungerade bra.
Kombinerat fick jag ett hyffsat resultat. SKa skippa redbullen i fortsättningen så kanske jag får ytterligare stabilitet. Var i en av kyrkorna i malmö idag och fotade lite utan blixt för att pröva. Än så länge ser det bra ut. Får kolla på datorn när jag kommer hem.

Med mitt 20-35-objektiv, hur långa tider är realistiskt att jag kan handhålla? 1/15?

Andreas

Man brukar säga att bränvidden anger tiden som du "kan" hålla stilla dv.s 20mm = 1/20 sek. Detta är givetvis bara ett riktmärke men oftas ett ganska så bra sådant.

/Johannes

Har för mig jag läste någonstans att Ragnar Skanåkers bästa tips var att titta med båda ögonen medan man trycker av för att släppa så mycket av spänningar i kroppen som möjligt (jag antar dock man komponerar med enbart sökarögat först ;o))

Det mesta är redan sagt. Tänkte som fd tävlingsskytt tillägga att "hutten" fungerar, men 4 cl whiskey är en alldeles för stor dos. En halv lättöl fungerar lika bra om man bara vill dämpa skakningarna. Det mesta av skakningsoskärpan kommer av att man "rycker av" skottet/bilden. Är motivet någorlunda statiskt bör man därför ställa kameran på "S" (single frame) och inte "C" (contineous) och sakta, sakta krama avtryckaren. Öva gärna utan film i kameran så att det blir naturligt, annars glömmer man det ändå när man har motivet framför sig. Alla skyttar jag känner "torrtränar", dvs siktar och trycker av med geväret tomt.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar