Annons

Trädgårdsfredag - kan man filma sämre?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Jag tror att filmning med DSLR har nått sin aboluta bottenpunkt i och med trädgårdsfredag. Fy tusan vad fruktansvärt dålig filmat - dessutom lät man filmtekniken som för övrigt var riktigt dålig) ta överhand från själva programmet så det hela enbart såg ut som en vilsen 11-årings lek med en kamera. Jag kommer spara detta program länge som det mest tydliga exemplet på totalt misslyckat teknikdrivet inkompetent användande av film. Jag hade skattat åt det om det vore producerat av några glada ungdommar och visades i "öppen kanal", men det här är enbart beklämmande. Skärpning eller lägg ner SVT - det här duger inte att slösa skattepengar på.

Trädgårdsprogram på SVT är dåliga, varför ens bry sig om tekniken?

För dom som inte sett programmet, på vilket sätt var det dåligt? Varför?

Eller vill du inte berätta så kan jag ju svara med att alla trädgårdsprogram på SVT är dåliga, så varför tittade du på programmet från början?

Skaffa stor parabol och kolla på BBC istället, däras program om tåg är mycket bättre.

Senast ändrad:
Jag tror att filmning med DSLR har nått sin aboluta bottenpunkt i och med trädgårdsfredag. Fy tusan vad fruktansvärt dålig filmat - dessutom lät man filmtekniken som för övrigt var riktigt dålig) ta överhand från själva programmet så det hela enbart såg ut som en vilsen 11-årings lek med en kamera. Jag kommer spara detta program länge som det mest tydliga exemplet på totalt misslyckat teknikdrivet inkompetent användande av film. Jag hade skattat åt det om det vore producerat av några glada ungdommar och visades i "öppen kanal", men det här är enbart beklämmande. Skärpning eller lägg ner SVT - det här duger inte att slösa skattepengar på.

Vilken kamera är det filmat med? Har du en länk så man kan titta själv?

Jag såg inte programmet, så jag har ingen åsikt. Men det kommer i repris på TV2 kl 13:00 idag.

Olle

Jag tror det är klart från andra inlägg att du av någon anledning är lite allergisk mot hela idén att filma med DSLR... :)

...men, det finns bra och det finns dåligt arbete som med all annan teknik, varför inte lägga krutet på det unikt nya och intressanta man kan göra med DSLR-video istället för att hitta dåliga exempel?

Och varför titta på Trädgårdsfredag till att börja med? ;-)

Nu har jag kikat lite också - vad är det som är så väldigt dåligt?

Jag undrar fortfarande vilken DSLR det är filmat med? För övrigt såg jag inget dåligt alls med filmningen i länken. Att det är ett tråkigt program kan man väl inte beskylla kameratekniken för. ;)

Jag tror det är klart från andra inlägg att du av någon anledning är lite allergisk mot hela idén att filma med DSLR... :)

...men, det finns bra och det finns dåligt arbete som med all annan teknik, varför inte lägga krutet på det unikt nya och intressanta man kan göra med DSLR-video istället för att hitta dåliga exempel?

Och varför titta på Trädgårdsfredag till att börja med? ;-)

Troligtvis en variant av bromma-syndromet, att man frivilligt utsätter sig för nåt man ogillar bara för att kunna klaga, som att bli granne med en flygplats så att man resten av livet kan klaga på flyget.

Jag har inte tittat på trägårdsprogram på SVT sedan "Mitt hem och min trädgård" lades ner. Tåg och nedlagda banvallar på BBC är mycket intressantare.

//David - ser BBC via ASTRA 2D 28,2 grader öst, 1,2 meters parabol

http://svtplay.se/v/1371450/oppet_a...,f,103026/pl,v,,1393107/sb,k103004,1,f,103026

Senast ändrad:
Håller med om att programmet inte är bra, men då jag såg det (och jag är väl vad man kan kalla en trädgårdsnörd) så reagerade jag inte på tekniken utan främst på det tunna innehållet. Det känns som att det viktigaste när det gäller trädgårdsprogram på SVT är att man har en påkostad vinjett, sedan tror dom att man kan lura folk att svälja resten, men se den gubben gick inte!

Vad är det som du är missnöjd med? Att bara häva ur sig att det är dåligt filmat och att det skulle vara en absolut bottenpunkt för filmning med en digital systemkamera tyder inte på någon högre grad av seriositet. Snara liknar det klagan för klagandets skull. Vill du bli tagen på allvar så kom med motiverade klagomål där du visar på vad som är felaktigt.
Och varför inte framföra din åsikt till de som gör detta program? Det vore väl både bättre och mer konstruktivt. Men du kanske är så medveten om ihåligheten i din klagan att du föredrar att inte låta programmakarna få ta del av den.

Jag försöker förstå en del människor aversion mot att filma med dslr och jag försöker förstå poängen med att hindra tekniken från att finnas....men jag kan inte komma fram till någon substans. Vad är det som driver en del att kritisera den så hårt och vad är det som får en del människor att må så dåligt över dess existens?
Det är ju inte direkt kamerans fel att Trädgårdsdags är ett uselt program, lägg det ansvaret på kameraman och producent. Jag gillar inte House heller men jag skulle väll aldrig drömma om att säga att just sässongsavslutningen var ännu sämre för att den var filmad med en Eos 5D.

Gillar man inte funktionen så köp inte kameran. Och köper man ändå kameran så strunta i att filma.

Jag får en sådan läbbig känsla av att kritikermassan består av en grupp "riktiga" fotografer med mockalappar på manchesterkavajen som satt status för vad film och video skall vara någon gång p hedenhös-tiden och att första paragrafen i föreningens mantraskrift lyder "utvecklas inte och glöm inte att en bild skall innehålla ångest för att kallas fotografi"...ungefär där är mina aningar kring debatten.
Är det att man missat tåget helt eller är sur för att den egna köpta utrustningen begränsas av den egna förmågan samtidigt som förväntan över resultatet var spelfilms-kvalitét?

Efter att bara ha slängt en snabb blick på det som programmet innehöll så kan jag faktiskt hålla med trådskaparen (även om detta verkar lite attt spotta i motvind just här...)

Det finns ett ganska stort antal punkter i ren bildkvalitet/filmatisk kvalitet (följande fokus osv) där en 3000:- 720P-videokamera i äggkartongsplast hade både fungerat och blivit bättre än det jag såg. Det finns mer i filmatisering och fotografering än att bara kunna hålla så kort skärpedjup som möjligt.

Efter att bara ha slängt en snabb blick på det som programmet innehöll så kan jag faktiskt hålla med trådskaparen (även om detta verkar lite attt spotta i motvind just här...)

Det finns ett ganska stort antal punkter i ren bildkvalitet/filmatisk kvalitet (följande fokus osv) där en 3000:- 720P-videokamera i äggkartongsplast hade både fungerat och blivit bättre än det jag såg. Det finns mer i filmatisering och fotografering än att bara kunna hålla så kort skärpedjup som möjligt.
Hur vågar du!?
Här låter vi drevet gå mot trådskaparen och så hoppar du inte på tåget?? ;)

Vad är det som du är missnöjd med? Att bara häva ur sig att det är dåligt filmat och att det skulle vara en absolut bottenpunkt för filmning med en digital systemkamera tyder inte på någon högre grad av seriositet. Snara liknar det klagan för klagandets skull. Vill du bli tagen på allvar så kom med motiverade klagomål där du visar på vad som är felaktigt.
Och varför inte framföra din åsikt till de som gör detta program? Det vore väl både bättre och mer konstruktivt. Men du kanske är så medveten om ihåligheten i din klagan att du föredrar att inte låta programmakarna få ta del av den.

Men jösses så du går på, var det verkligen så provocerande att han uttryckte en åsikt, får man inte längre ha åsikter utan att redovisa till 100 % vad man menar, ruggigt säger jag. Prova det här: ta livet med en klackspark ibland.

Faktiskt så håller även jag med om att det var dåligt gjort rent bildmässigt.
Men det här har egentligen inte med tekniken att göra, det är ett ledningsproblem som jag ser det.
Enkel-att-använda-kamera...
Hmmm... vi skickar vaktis å plåta trädgårdsprogrammet.

Ett vant filmteam skulle inte missat skuggorna i ansiktet på mannen till höger i början.
Flaxen i fokus från höghusen till de grävande gossarna ... osv.

Svaret på om man kan filma sämre... Absolut!
Det här är ju inte på något sätt grovt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar