Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Touch-focus i Live View (5D mkIV)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har en fråga som jag hoppas kunna hitta en lösning på:

I live view-läge vill jag kunna fokusera genom att trycka på skärmen där jag vill att kameran ska fokusera. Detta är default och fungerade med kamerans fabriksinställningar.

MEN! Jag har ändrat i custom controls på avtryckarknappen att den inte ska fokusera, utan jag vill bara använda AF-On-knappen för att fokusera.
Och då slutar även live-view-fokuseringen fungera.

Det är som att half-press-fokusering och ”peta-på-skärmen-fokus-i-live-view” är sammanlänkade.

Vet någon om detta går att komma runt?

Jag har en fråga som jag hoppas kunna hitta en lösning på:

I live view-läge vill jag kunna fokusera genom att trycka på skärmen där jag vill att kameran ska fokusera. Detta är default och fungerade med kamerans fabriksinställningar.

MEN! Jag har ändrat i custom controls på avtryckarknappen att den inte ska fokusera, utan jag vill bara använda AF-On-knappen för att fokusera.
Och då slutar även live-view-fokuseringen fungera.

Det är som att half-press-fokusering och ”peta-på-skärmen-fokus-i-live-view” är sammanlänkade.

Vet någon om detta går att komma runt?

Jag har precis de funktionerna du vill använda, dvs mätning på frontknappen och fokus på bakre knappen samt trycka på skärmen för att fokusera.
Tog lite ur manualen som kanske kan hjälpa dig:
"På den plats du pekar ställs fokus in (Touch AF) med inställd AF-metod (s 316-322)"
och så var det en massa förklaringar om när touch focus INTE fungerar. Se bif bild. Hoppas det vaar till nån hjälp :)

Bilagor

• skärmfokus.JPG
    skärmfokus.JPG
    66.9 KB · Visningar: 16
Jag har precis de funktionerna du vill använda, dvs mätning på frontknappen och fokus på bakre knappen samt trycka på skärmen för att fokusera.
Tog lite ur manualen som kanske kan hjälpa dig:
"På den plats du pekar ställs fokus in (Touch AF) med inställd AF-metod (s 316-322)"
och så var det en massa förklaringar om när touch focus INTE fungerar. Se bif bild. Hoppas det vaar till nån hjälp :)

Tack! Jag har kikat i manualen nu på de sidorna du hänvisar till, tyvärr utan framgång. Så jag för göra ett nytt försök vid tillfälle.

Det gör ingen skillnad om kameran är i one-shot AF-läge eller AF Servo-läge.
Det gör inte heller någon skillnad om live-view focusen är i Flexizone single, Flexizone multi, eller Ansikte+tracking.

Men det är bra att du har fått till kameran såsom jag vill ha det. Det ger hopp om att det går att lösa! :)

Jo men jag hade samma problem som du men fick ordning på det, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad jag gjorde för det var så många inställningar jag gjorde vid samma tillfälle. Jag förutsätter att du har aktiverat Touchkontrollens känsligheten i skiftnyckel-2 menyn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar