ANNONS
Annons

Total solförmörkelse med omgivning, på Påskön

Produkter
(logga in för att koppla)

mJohnsson

Medlem
Den 11:e juli det kommande året är det total solförmörkelse på Påskön, och jag kommer lyckligtvis att vara där. För att inte missa chansen till en bra bild vill jag vara så förberedd som möjligt.

Tidigare har jag endast ägt kompaktkameror, men har inför min resa tänkt köpa mig en systemkamera.

Jag vill inte missa att få med den magiska omgivningen på ön när solförmörkelsen sker - alltså har närbilder på solförmörkelsen inte så hög prioritet.

Finns det något speciellt jag ska tänka på? Behöver jag ha någon typ av filter? Har någon här erfarenhet av att ha fotograferat solförmörkelser och har något fiffigt tips att komma med?

Tack på förhand,

- Marcus Johnsson

Den enda bidraget jag har att komma med är samma råd som jag fick när det var solförmörkelse här i linköping:

Att titta på solen med ett teleskop är ett misstag man bara gör två gånger.

Att titta på solen med en kikare är ett misstag man bara gör en gång.

Om du inte skall peka på solen med kameran har jag svårt att se om det finns andra behov än som vanligt vid skymningsljus.

Hej!

Jag har både erfarenhet av kameror, teleskop, solförmörkelser och solfilter. Den fas då månen täcker hela solskivan kommer att vara i ca 5 minuter. Under denna tid kan du fota landskapsbilder utan solfilter. Jag skulle använda vidvinkelläge, för att få med landskapet och solen samtidigt. tänk på att använda ett stativ och fjärrutlösare. Före och efter den totala förmörkelsefasen är solen delvis täckt av månen. Då måste du använda speciella solfilter, om du vill ta närbilder på solen. Men om du vill ta generella landskapsbilder så är det som att fota på en "vanlig" solig dag.

Tack för era svar.

Min tanke är att det är lika bra att köpa ett solfilter ändå, eftersom det bara kostar ett par hundra kr. Kul att ha.

Jag funderar på om fjärrutlösare verkligen är nödvändigt. Alla moderna kameror har väl tidsutlösning?

Vidvinkel är en riktigt bra idé. Jag har försökt att hitta bidler på internet som har tagits med olika brännviddar, men har inte hittat något exempel. Det är svårt att ta reda på information om man aldrig har hållt i ett vidvinkelsobjektiv innan.

Vilken vidvinkel hade varit vettig för landskapsfotografering? Vill inte att vinkeln ska vara alltför stor, för då blir solen inte mer än en liten prick i fotografiet. Räcker det med objektiv som går ner till 18 mm för att få en vacker effekt på landskapsbilder? Vad är vettigt?

Hej igen!

Tidsutlösning fungerar lika bra.

Kan inte svara på de andra frågorna, eftersom jag inte har nån erfarenhet av att fota totala solförmörkelser.

När det gäller vidvinkel tror jag inte att solen kommer att vara det viktigaste motivet, utan snarare den speciella stämningen runtom. Ska inte ge allt för mkt råd som sagt eftersom jag inte har erfarenheten.

Tack för era svar.
Vilken vidvinkel hade varit vettig för landskapsfotografering? Vill inte att vinkeln ska vara alltför stor, för då blir solen inte mer än en liten prick i fotografiet. Räcker det med objektiv som går ner till 18 mm för att få en vacker effekt på landskapsbilder? Vad är vettigt?

Har aldrig fotat just solförmörkelse själv men såhär skulle jag gått tillväga för att välja brännvidd.

Om du inte redan vet så ta reda på hur många grader från horizonten solen befinner sig vid förmörkelsen. Se till att ha med objektiv med brännvidder som täcker större gradomfång så du kan placera solen där du vill i bild. Sedan väljer du ut en fin omgivning väl på plats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar