ANNONS
Annons

Total rookie på studioblixtar undrar hur de fungerar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruthgård

Ny medlem
Hej!

Jag är väldigt sugen på att försöka få till en bra ljussättning inne såhär i mörka tider, jag har en SB-600 med en omnibounce på, men det blir så skarpa skuggor och ger inte så fint ljus som jag önskar.

Jag har kikat lite på de olika paket man kan köpa med 2 studioblixtar med tillbehör, men det jag inte fattar är hur jag får dem att blixtra.

Jag har läst om radiosändare och mottagare som ingår men blir inte klok på om de är till för att styra blixtstyrka och andra inställningar med en fjärrkontroll eller om de menar att det är något jag fäster i blixtskon på min kamera för att få själva blixten att avfyra.

På SB-600 så är det en liten ljussensor som reagerar på min kameras inbyggda blixt om jag sätter den i commando läge. Funkar dessa kamerablixtar likadant? Kommer de funka med min D90?

Som exempel på vad jag kollat på så är det Visico's paket med 2 st VE-200 blixtar.
 
Alla studioblixtar har slavtändare, så att de tänder på att en annan blixt löses ut.

Men det är inte alltid man vill ha något direktljus från kameran, och det är inte helle alltid samma färg på kamerans blixt som på studioblixtarna, så ett bättre alternativ för att tända är att använda en trådlös tändare av något slag. IR fungerar bra inomhus, och utomhus på större avstånd använder man radioutlösning eller kabel.

Man kan så klart använda kabel inomhus också, och då behövs för det mesta en adapter att sätta i kamerans blixtsko. Radioutlösare eller IR-utlösare är ganska billiga, så jag tycker att det är onödigt att ha en kabel dinglande mellan kamera och lampstativ. Många kameror kan blixtra utan förblixtar, och då kan man enkelt använda den inbyggda blixten för att få studioblixtarna att tända. Om man inte vill ha direktljus från den inbyggda kan man sätta en bit speglande papper på en klädnypa i kamerans främre plåt i fickan där blixten ligger när den är nerfälld.

Studioblixtarna har ett antal lägen som de kan ställas in i, full effekt, halv, fjärdedel, åttondel och sextondel är vanligt. Exponeringen är lättast att prova sig fram till. Bäst är det om blixtarna har inställningsljus som är proportionellt, så att man ser hur belysningen kommer att gestaltas.
 
Det paket med Visico blixtar du har kollat på är ett bra paket, de blixtarna går att justera enkelt på.
Visico håller mycket hög kvalité på sina produkter, samt att bajonteten är standard Bowens, vilket öppnar upp en enormt stort tillbehörs program.

Du bör köpa till radiosändare för blixttriggning, att köra med synckablar är bara jobbigt och risk att någon snubblar.
Köp ett kitt med sändare och tillräckligt med mottagare till alla dina blixtar, även om blixtarna har inbyggda slavtändare, men mycket säkrare med radiosändare, rätt vad det är blockeras slavtändaren av en stor softbox en liknande och inte säkert att blixten löser ut.

Radiosändare finns billigt på tex kaffebrus.com eller ebay.co.uk
 
Angående radiosändare och -mottagare så finns allt från system som bara avfyrar blixtar till full fjärrkontroll. Har systemet mer än bara avfyrningsfunktion brukar det nämnas i specifikationen (och det brukar synas på prislappen).

För att ta ett exempel: Elinchroms enklaste modell D-Lite it har bara avfyrning, mellanmodellen BXRi har också effektjustering och toppmodellen Style RX har fjärrstyrning av blixtens funktioner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.