Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Total newbie-tråd, råd efterfrågas...

Produkter
(logga in för att koppla)

erkus

Aktiv medlem
Hej allesammans.
Jag har alltid tyckt att fotografering är spännande men har aldrig hållit på med de själv egentligen (mer än med min olympus stylus 300 kompakt). Jag har även lekt runt lite med farsans gamla chinon ca-4 med vivitar 75-205 1:3.8 makro.
Jag känner att det skulle vara kul o börja så jag har kollat ut lite entry-level utrustning
tänkte mig en canon eos 350D med 17-55an
2 gig cf II och ett sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Macro för landskap/makro. Gällande väska så har jag några funderingar, har kollat lite på en tamrac 517 men undrar lite om måtten på den. går kameran med 70-300an monterat ner däri om man har 17-55an i huvudfacket längst ner under avdelaren som finns? Eller måste man köra det i det ovadderade ytterfacket?

länk till väskan:http://www.tamrac.com/517.htm

Sen undrar jag om det är någon självklar grej i utrusningsväg som jag har missat?

Slutligen så undrar jag lite om hur moderna systemkameror fungerar gällande zoom och fokus. Min erfarenhet sträcker sig inte längre än chinon ca-4 från 1981 som sagt så ha lite tålamod med mig :p. Sköts det manuellt som "förr i tiden" eller är det som kompaktkameror att man kan sköta det elektriskt från kamerahuset (såg en bild på 17-55ans infästning och den hade massa kopparkontakter) om det är elektriskt så undrar jag om det även funkar med det sigmaobjektiv jag kollat på.

Tack för svar
Mvh Erik
 
ett måste är ju en fiberduk att tvätta linserna med och kanske ett uv-filter som skyddslins.
 
erkus skrev:
Slutligen så undrar jag lite om hur moderna systemkameror fungerar gällande zoom och fokus. Min erfarenhet sträcker sig inte längre än chinon ca-4 från 1981 som sagt så ha lite tålamod med mig :p. Sköts det manuellt som "förr i tiden" eller är det som kompaktkameror att man kan sköta det elektriskt från kamerahuset (såg en bild på 17-55ans infästning och den hade massa kopparkontakter) om det är elektriskt så undrar jag om det även funkar med det sigmaobjektiv jag kollat på.

Tack för svar
Mvh Erik
Zoomen styr du mekaniskt med en zoomring som sitter runt objektivet.

kameran har autofokus vilket innebär att den har automatisk skärpeinställning. Detta kräver dock lite träning så det är inte bara är att lyfta kameran till ögat & trycka av om man vill lyckas bra. Fokus kan även vid behov ställas manuellt med en annan ring runt objektivet.

//Larsa
 
hur stort minneskort rekkomenderar folk för eos 350d? hur stor plats tar raw-bilderna? kan man kanske spara några slantar på att snika o köpa 1gb istället för 2 eller kommer man ångra sig?
 
erkus skrev:
hur stort minneskort rekkomenderar folk för eos 350d? hur stor plats tar raw-bilderna? kan man kanske spara några slantar på att snika o köpa 1gb istället för 2 eller kommer man ångra sig?
Det beror alldeles på hur du ska fotografera, om du fotograferar som mig så räcker 1 gig hyfsat för en dagstur medan vissa behöver 8 gig för samma tur.

Om du ska välja så rekommenderar jag dock 2 gig, på min Dynax 7D så får jag in ca 220 bilder i RAW på ett sådant & jag skulle gissa att det blir ngt färre på en 350D men det får nån som har en svara på...

Jag har en känsla av att du kommer att förbanna dig själv om du inte valde 2GB eller mer:)

//Larsa, med 1,512 gig...
 
hmm, inte för att vara tjatig men 1gig + 512 mb är faktisk exakt 1,5gb och inget annat, iofs är det 1536mb med då 1gb är 1024mb så....
 
Xplash skrev:
hmm, inte för att vara tjatig men 1gig + 512 mb är faktisk exakt 1,5gb och inget annat, iofs är det 1536mb med då 1gb är 1024mb så....
Tack för den upplysningen, en helt ny värld öppnade sig för mig:)

//Larsa, som nog startar en ny tråd för att bena ut detta...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.