Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Torka papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

leampallang

Avslutat medlemskap
Fixar iordning ett fotolab och undrar hur ni torkar era våta papperskopior, har sökt i forumen men inte hittat så mycket. Ska man kosta på sig nätramar eller räcker det med pappersavtorkare?
 
Platspapper hänger jag direkt efter skölj med klädnypa eller liknade på lina.

Fiberpapper till värmetork, där har jag kommit på att papperet får inte vara för torrt!
Är det för torrt i kombination med för hög temperatur i torken får jag oundvikligen vågformiga kanter.

Fiberpapper planar jag sedan i monteringspress om det behövs.

Fiberpapper har en viss förmåga att krulla sig, olika beroende på vilket fabrikat. En del mer och andra knappt alls.
 
Jag styrker mina fiberpapper (baksida upp) på låg värme och en lätt, lätt fuktad handduk över - fungerar alldeles utmärkt om man är försiktig! Pappret blir plant och fint.
Obs - se till att överdraget på strykbrädan är rent, annars lägg lakan mellan bräda och bild.

Mysig struktur fås ex med gasväv/linne/råsiden mellan bild (framsida upp) - handduk - strykjärn.
 
intressant.

jag har ett gäng fiberpappers bilder som har legat i en tjock bok i nån månad för att dom ska bli plana.

kan man stryka redan torra papper?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.