Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Toning med Te

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Har letat runt i forumet och sett att frågan varit uppe tidigare men, nybörjare som jag är undrar jag skall man lägga kopian i te´t när den är fixerad men ej skjöld. Eller ska den torka först, eller är det t.o.m. innan fixeringen?

Efter fixeringen. Skölj gärna bilden klart också. Det är ju bara emulsionen du färgar in med té, så det är ju ingen riktig toningsprocess. Efter tébadet kan du skölja av papperet en kort stund.

Har provat detta, och tycker att det kanske var lite svårt att få toningen jämn.
Körde då med ilford plastpapper, kanske enklare att lyckas med fiberpapp.

Men å andra sidan så är riktiga gamla foton knappast jämnt bruntonade heller, utan lite hur som helt med åldern.

Fotokemika fineprint är plast och kanon att tona med både kaffe, te och andra skafferiblandningar. Jag har nästan alltid fått väldigt jämna ytor. Har en kaffetonad uppladdad (den heter A.) på det papperet där jag fick kämpa som sjutton för att jag ville ha det ojämt fast det blev det knappt ändå, inte av toningen i sig. Alltså upplever jag det väldigt lätt att få toningar jämnt på det papperet. Även kemiska toningar funkar kanonbra på Fotokemika fineprint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar