Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonare!

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Inom kort har jag tänkt att försöka prova att tona några bilder för första gången (Selen och Sepia). När jag letade på diverse försäljares (Photax, Scandinavian Photo & YFO) sidor hittade jag dock en mängd andra tonare, t.ex:

Kodak Polytoner
Bruntonare
Svaveltonare
Guldtoner
Tetanal multitoner
Spotone

Undrar alltså om det är någon som använt de ovanstående vätskorna? Vad ger t.ex. Kodak Polytoner eller Tetenal multitoner för någon "effekt" (förutom ökad hållbarnhet)? Finns det bildexempel någonstans?

/ Fredrik
:confused:

Har inga större erfarenheter vad gäller toning, men ett tips är att köpa en gasmask om du ska bruntona. Det luktar nämligen bajs! Höll på o dö när jag sysslade med det för ett par år sedan...

Bruntonare (Agfa viradon) har jag använt mycket.
Du får ökad hållbarhet och naturligtvis en brunton.
Olika papper ger olika effekt och en del kan bli riktigt fula! Variabekontrastpapper kan vara luriga eftersom de består av två olika emulsioner som kan reagera olika på toning.

På senaste tid har jag bara använt tonaren för högre hållbarhet på viktiga bilder med en kort 30-sekunders toning. Eftersomjag inte vill att det skall bli en bruntoning använder jag ett natriumsulfitbad för att stoppa toningen. 3 gram natriumsulfit (15 milliliter) per liter vatten eller köp Kodak HCA som är samma sak fast dyrare.

Selentoning var poppis på åttiotalet. Det är värt att prova för högre maxsvärta på papperet. Testa med att späda 1+19 och tona i två minuter. Tänk på att det är ett giftigt ämne så använd bra luftväxling och gummihandskar.

Vad många inte vet att vanliga diskhandskar inte ger mycket till skydd, efter en dags flitig användning släpper de igenom kemikalier!!!
Köp industrihandskar istället och byt ofta.

Jag ryser när jag tänker på alla mörkrum där det finns ett par sunkiga diskhandskar som inte bytts på ett par år. Det är som att använda begagnade kondomer.

Tack för tipsen! Selentonare ska jag som sagt var testa om några dagar ska skaffa ett par rejäla handskar!

Någon som testat Polytoner?

/ Fredrik

Har testat selentoning och viradon med bra resulatat.
Bra ventilation är ett måste när man använder endera av tonarna. Viradon luktar ruttna ägg (svavelväte) och selentonaren luktar ammoniak.
// npet

En sak när det gäller selentonare är att ibland kan man få gula fläckar på kopian och utfällning i tonaren. det är ett tecken på dåligt sköljda bilder, selen reagerar med fixrester.
nvänder du fiberpapper rekommenderar jag ett bad med natriumsulfit/HCA (se ovan) i fem minuter innan toning.

Tänk på att inte skölja plastpapper för länge, en total våttid (framkallare till och med skölj) på max tio minuter rekommenderas. Efter en kvart släpper plastskiktet i kanterna och vatten tränger in = sämre hållbarhet och buckliga kopior.

Det farliga med selentonare är inte lukten utan att det ger cancer och att det tränger in genom hud och kött till benmärgen. Låter livsfarligt men alla fotokemikalier är farliga om man är slarvig!

En vandring i dödskuggans dal...

Det är bra att ni påpekar riskerna med alla dessa kemikalier. Det skall tas på allvar!

Tyvärr lever jag själv inte som jag lär. Mina mörkrumsorgier med hembyggda kemikaliebassänger i ett nästintill oventilerat rum (70X70 centimeters förstoringar kräver vissa specialkonstruktioner för att soppas.) Så mina bilder här på sidan får man väl se som mitt testamente och ett varnande exempel på vad slarv med ventilation och skyddshanskar kan leda till.

Kort sagt jag lever på övertid... Skulle jag inte hinna lägga upp min sista och 50:eek:nde bild så får ni alla bildmakare därute jobba på och det så bra, med eller utan skyddshandakar.

Vi ses i bildkonstnärernas paradis, där det förmodligen vimlar av katter.../T

TONING

pröva att tona i kaffe eller the. kaffet ger en ton men te kan ge olika toner beroende på sort men använd fiberpapper samt tålamod.
Du slipper kemikalierna på detta sättet och får ett intressant resultat. Har en bild på min sida som är kaffetonad
L G Malmquist:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar