Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tonade ND-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

squidan

Avslutat medlemskap
Hoj

Jag hade tänkt införskaffa lite nya filter, närmare bestämt halvtonade nd-filter. Jag har redan bestämt mig för att köpa fyrkantiga sådana med tillhörande monteringssystem då jag upplevde de runda som.... helt värdelösa. Jag skulle vilja hålla ner priset så mycket som möjligt och jag undrar om det är någon här som känner till var man kan köpa sådan utrustning och vilka styrkor / hårdhet man bör satsa på i första hand. Jag har hört att Cokin p holder ska vara rätt billig och att Hitech tillverkar godtagbara filter för rimliga priser. Någon som har nån erfarenhet av någon av dessa produkter eller vet var man kan köpa?

Tack för hjälpen!
 
Cockin är billiga 290:- inte toppkvalitet, blir lätt repiga.
Cockin 120 är OK, men 121 ger lätt magentastick.
 
dito säljer bla Hitech som är helt ok. Jag kör för det mesta med Lee men det är en annan prisklass. Har kört cokin för länge sedan då blev dom lätt repiga o var inte lika neutrala i färgen. dito ligger längs nynäsvägen bredvid globen. dito.se om jag inte minns fel.
 
Ja Lee är ju kanon, men dyra, inte minst hållaren och adapterringar så det är en rätt hög startkostnad. Lee finns ej i Sverige, jag köper från
speedgraphics (googla) i Engblad och det är snabbt och smidigt.
 
Fastnar Du för Cokin-systemet, så bör Du skaffa alternativ förvaring till filtren. Att använda originalaskarna är inte att rekommendera, utan någon form av slitsad låda med med mjuka kanter. Jag använder en gammal ask för glasplåtar som jag måttanpassat och kompletterat den tunna filten i. Fungerar UA, men det blir en låda till att släpa med på fototuren.
 
Vilken storlek är att rekommendera om objektivet har en filterdiameter på 77 mm?

Edit: Frågan gäller ett Nikkor 16-35.
 
Även Cokin P kommer vignettera vid 16mm på fullframe. Jag hade problem redan vid 20mm på min 20-35/2,8 trots att jag har modifierat min Cokin-hållare till att bara ta ett filter.

A-serien vignetterar redan vid 28mm har jag för mig.
 
Squidan redovisar inte kamera. På APS-C fungerar P-serien från 15 mm om jag inte missminner mig. Det finns en slim-hållare att tillgå också, om inte minnet sviker där också.

Jag drabbas av detta efter kamerabyte - har P-serie och FF och är på väg ner i brännvidd -> ∑ 12-24 mm.
 
jag tror att i vissa lägen är det bättre att slå till på dyrare alternativ för oftast hamnar man där i alla fall. Jag började med cokin o hade problem med för liten storlek o att dom rep känsliga samt var inte neutrala. Lee har speciella adapter ringar för wide angel optik som minskar risken för vinjettering betydligt.

Visst inte billigt men ibland kan det vara värt pengarna. Själv kör jag oftast filtrena utan hållaren nu för tiden en liten tejpbit löser saken. Det är pga en alltid överfull kamera väska. På den analoga tiden när man tex körde avtonade o kanske ett varmtons filter använde jag alltid hållaren för det är lite svårare att hålla två filter samtidigt, visserligen lite mer sport men ändå.
 
Albin: Vad var det du upplevde som värdelöst med runda tonade 77mm-filter? Jag barra undrar för jag beställde precis ett 0,6 400 ND-filter från Cyberphoto och om det inte är något att ha kanske jag gör bäst i att returnera det? Kostar ju ändå cirka 650 kr om jag inte minns fel.
 
Tack för alla tips!

Jag tycker att hitechs långa filter (100x150) verkar vara en lösning i lämplig prisklass. Jag använder mestadels ett sigma 18-200 (72 mm) och canon 50 (52 mm), vet ni vad som är ett lämpligt monteringssystem och var sådana kan införskaffas?

Tack för all hjälp!!
 
Min största invändning mot gängade avtonade ND-filter är att "gränsen" alltif hamnar i mitten. Det är inte alltid där det behövs - jag vill lägga det där jag vill ha det.

Ah, det har du rätt i. Jag tror det jag beställde var tonat 25%. Får hoppas att det fungerar bra. Annars måste jag stå och plocka av motljusskyddet när jag ska på med ett fyrtkantsfilter.
 
Albin: Vad var det du upplevde som värdelöst med runda tonade 77mm-filter? Jag barra undrar för jag beställde precis ett 0,6 400 ND-filter från Cyberphoto och om det inte är något att ha kanske jag gör bäst i att returnera det? Kostar ju ändå cirka 650 kr om jag inte minns fel.

Jag beställde precis samma vara från samma sida. Jag har använt det ett fåtal gånger men upplever minimal effekt samt att det är extremt oflexibelt att ha en fast linje att anpassa sig efter. Hittade väldigt få motiv där jag kunde dra nytta av det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.