ANNONS
Annons

Tona SV film, fast utan 'kemikalier' möjligt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hej.

Jag skulle villja tona film på annat vis än med dom kemikalier som fines att köpa färdiga, är det möjligt ?

Jag läste en bra artikel om någon fotograf som tonade med bla. gelatin.(förra foto)

Tack
Magnus Nygren

Du menar papper antar jag?
Och då kan du prova med kaffe eller te eller vad som helst egentligen.

Nu var det en halv evighet sedan jag stängde in mig i mörkret och testade mig fram;)

Har dock tonat med både kaffesump och the ;) Ibland blev det bra resultat ofta inte..! Men kan helt klart rekomendera om du vill prova! Ett tips är att bara försöka med fiberpapper. Om jag inte kommer ihåh helt fel så var det mycket svårare med plast (RC?).

Lycka till

Att pissa på pappret ska väl också funka?
Man får nog olika effekt beroende på hur man ätit och druckit under dagen;-)

Som redan har nämnts kan man tona med te.Att det skulle vara svårare att tona med te på RC papper är sant till viss del. Om man använder Blankt RC blir resultatet inte bra.
Dom gånger som jag tonat med te så har använt mig av olika mänger med Liptons tepåsar, (praktiskt vid uppvärmning/kokning).
Vad gäller kaffe gör det lika bra.
Att man får bäst resultat på fiberpapper är helt klart.

Att pissa ...

kiwawa skrev:

En sak är klart att man måste ju klara den variante av toning på ett ställe där överskotet kommer i avloppet.Kanske värt att prova efter en god kväll på krogen.

Magnus_C_N skrev:
Hej.

Jag skulle villja tona film på annat vis än med dom kemikalier som fines att köpa färdiga, är det möjligt ?

Jag läste en bra artikel om någon fotograf som tonade med bla. gelatin.(förra foto)

Tack
Magnus Nygren

Tror du menar den blinde fotografen John Dugdale, som visade bl.a bilder som kallades "Gelatin Chloride", vilka vara ganska bruna i tonen Och det är ingen toningsteknik, varken med film eller papper, utan en teknik som användes redan i fotografins början av engelsmannen Talbot vid kopieringen av negativet på papper. Gelatin står som vanligt för att man har silvemulsionen i en gelatinlösning över papperet. Och här är det är fråga om sk utkopieringspapper som får sin svärtning redan vid exponeringen, alltså utan framkallare. Kentmere tillverkade sådant papper (POP=printing out paper) för några år dedan och kanske de gör det än idag, någon annan som vet? Klorsilvret tror jag är mycket mindre ljuskänsligt och därför kan väl ofta dagsljus användas för exponeringen.

Vill du ha brun ton utan tonare i en bild kan du använda ett modernt klorbromsilverpapper, typ Fomatone MG, Kentona, Fortezo, Forte Polywarmtone eller liknande tillsammans med en varmtonsframkallare och sedan framkalla lite kortare tid än normalt. Då får du en brunare ton direkt i bilden. men brunast blir det givetvis vid eftertoning.

kiwawa skrev:

Där har du missuppfattat. Piss (eller urin) används vid framkallning av film. Det heter då Urinol. Utspätt 1+1 funkar det med 2½ timmes framkallningstid. Finns bilder HÄR fotade med Neopan 400 och framkallade i urin. Verkar fungera bra.

Graal skrev:
Där har du missuppfattat. Piss (eller urin) används vid framkallning av film. Det heter då Urinol. Utspätt 1+1 funkar det med 2½ timmes framkallningstid. Finns bilder HÄR fotade med Neopan 400 och framkallade i urin. Verkar fungera bra.

Urinolen kände jag inte till, jag har dock "hört talas" om någon som i stället för en selentoning använt just urin, kan ju i.o.f.s vara en myt.

Re: Re: Tona SV film, fast utan 'kemikalier' möjligt ?

Tack för bra svar,

Jag hade faktist funderat på och färga med blåbär mosa i en fin sil samla saften och häll över, eller aplelsin, eller citron.
trodde det var mer komplicerat än att bara hälla över 'joxet'.

Té och kaffe måste jag testa, piss ska jag nog undvika tror jag hehe :)

Så fort labbet är färdigt då ska här exprimenteras!

Magnus Nygren

Eftersom blåbär är ett mycket starkt färgämne så blir resultatet inget vidare. Tex fiberpapper tar åt sig den blåa färgen totalt och det är omöjligt att få bort den.På RC får man något likande effekt. Så blåbär är för starkt även i mindre koncentrationer.Mossor och lavar har användts vid växtfärgning.Maskrosor är en annan klassiker.
Men en hel frukter kan i koncentrat säkert fungerar.Mycket av detta har man gjort inom batikfärgning.Men naturligtvis reagerar tyg och fotopapper olika.
Ja, det är nog bara att testa.

Tänk på att det man talar om när man använder blåbärssaft, kaffe, te, rödbetssaft och så vidare är färgning, (tinting) inte toning. I en toning ändras färgen på gråskalan i emulsionen till en "brunskala", "rödskala" eller "blåskala". Det man gör med en färgning påverkar inte gråskalan, det lägger bara till en uniform färgton över hela bilden.

Men snyggt kan det bli ändå :)

-- MW

Re: Re: Tona SV film, fast utan 'kemikalier' möjligt ?

millhouse skrev:
Mossor och lavar har användts vid växtfärgning.Maskrosor är en annan klassiker.
Men en hel frukter kan i koncentrat säkert fungerar.M
Svamp funkar också. Jag har testat på fiberpapper så jag törs gå i god för att det kan funka och bli bra.

Glögg och rödvin är också kul att doppa papper i. Även blandningar av kaffe-vin, the, glögg o.s.v. är kul att exprimentera med.

Re: Re: Re: Tona SV film, fast utan 'kemikalier' möjligt ?

lottawe skrev:
Svamp funkar också. Jag har testat på fiberpapper så jag törs gå i god för att det kan funka och bli bra.

Glögg och rödvin är också kul att doppa papper i. Även blandningar av kaffe-vin, the, glögg o.s.v. är kul att exprimentera med.

Du Lotta,har hört att du brukar bjuda in till "toningsparty" ibland i ditt mörkrum. Eller är det bara stöllige värmlänningar som drar en skröna ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar