Annons

Tokina RMC 5,6/400mm till K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

MZM

Medlem
Jag ropade hem ett Tokina RMC 5,6/400 på tradera och har fått hem det idag.
Följande stod i annonsen:
" Tokina RMC 5,6/400 mm för Pentax-K/Practica-K

Klassiskt lång-tele i välanvänt skick. Innerfokusering gör att objektivet är kompakt, endast ca 21cm långt! Inbyggt motljusskydd. Fungerar klanderfritt, men lite ”kosmetiskt” trög bländarautomatik som ej påverkar funktion. Frontlins liksom bakersta lins med ngn putsrepa och några glasblåsor finns. Orsakar ingen påverkan på bildkvalité. Passar förutom till analoga och digitala Pentax med K-bajonett, även med adapter tex Canon EOS och Micro 4/3. Levereras med original objektivpåse."

http://www.tradera.com/Tokina-RMC-5-6-400-mm-for-Pentax-K-Practica-K-auktion_302011_125209792


slet upp paketet när det kom idag och monterade gluggen på min K100D. Ställde om från AF till MF och satte kameran i program M.

Detta fungerar inte.
"Av --" blinkar i displayen och "F--" blinkar i sökaren.
Gör jag nått fel eller har jag gått på en nit?

(nybörjare på systemkameror, även om jag haft min K100D i flera år)
 
Du måste ställa in "tillåt bländarring" i custom menyn. Vet inte vilken position det är men troligen i slutet. Gäller alla Pentax digitala kameror.

//Lars
 
Du måste ställa in "tillåt bländarring" i custom menyn. Vet inte vilken position det är men troligen i slutet. Gäller alla Pentax digitala kameror.

//Lars

Tack för tipset Lars, tyvärr hittar jag inte inställningen.
Kan det heta något annat?
Hittar det inte i mina menyer?
Eller någon annan som vet var jag hittar "tillåt bländarring" i menyträsket?
 
Fel av mig. Det heter "Användning av bländarring" eller "Anv. av bländarring" och skall ställas till "tillåten" och finns i menyn C Anpassning. Sidan 188 i manualen.
 
Det står ju i annonsen att den har bländarautomatik, då är det bara att vrida bländarringen till A. Om detta inte finns så får du göra som beskrivs ovan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.