Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina, farligt att låta MF-växeln ligga i?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Har ett Tokina 28-70/2.6-2.8, med frontfokusproblem.
Tokina-objektiven har ju en sorts växel för att lägga i MF-läge, genom att dra MF-ringen bakåt då man snurrat den till rätt läge.
Om man har den där i AF-läge snurrar MF-ringen men motorn går lite trögt. Dock har jag lärt mig att kompensera frontfokusen ganska bra med detta "fusk-FTM".
Kan huset (300D) ta skada av detta? Tycker ändå att vissa stora telen och IS-objektiv borde dra ganska mycket ström också. Fokusmotorn förstår jag nog det finns risk att man bränner. Ska kugghjulen klara det? De är iofs av brons eller mässing, inte plast.

Canon har ingen fokusmotor i huset. Huset levererar bara ström till gluggen.. och jag skulle inte vara helt säker på att kuggen är i mässing..

Jag hade inte gjort sådär...

Det var det jag menade, kan man bränna några kretsar i huset eftersom strömmen till objektivet blir för stor?
Kugghjulen är nog av metall, har skruvat lite med objektivet i hopp om att finna inställningsmöjligheter.

I.o.m. att det inte finns någon frikoppling mellan mf-ringen och motorn så riskerar du att bränna både kretsar i kameran och i objektivet, om du av någon anledning skulle råka hålla fast fokusringen när du kör autofokus. I många fall verkar tillverkarnas rekommendationer lite överdrivna, men i detta fallet skulle jag absolut inte göra som du!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar