Annons

Tokina, Cosina eller Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har tänkt skaffa en ny vidvinkel och dom jag funderar på är följande:
Tokina AF 20-35 f3.5-4.5
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G

Vilken av dessa är mest prisvärd??
Får ge c.a 700 kr st beg....

Jag kan av egen erfarenhet säga att Tokina 19-35 är en brottarbra glugg för de pengarna! Den är möjligen något skarpare än Nikkor 18-55:an, men enormt mycket mer välbyggd om man tycker det är viktigt. Jag har också hört att det ska vara samma som Cosina 19-35.
Jag sålde min Tokina för att omfånget var lite för snålt, och den var ändå inte så vidvinklig. Men för 700:- hittar du nog inget bättre.

Makten skrev:
Jag kan av egen erfarenhet säga att Tokina 19-35 är en brottarbra glugg för de pengarna! Den är möjligen något skarpare än Nikkor 18-55:an, men enormt mycket mer välbyggd om man tycker det är viktigt. Jag har också hört att det ska vara samma som Cosina 19-35.
Jag sålde min Tokina för att omfånget var lite för snålt, och den var ändå inte så vidvinklig. Men för 700:- hittar du nog inget bättre.
Om jag bara ska anta att 19-35:an är byggd likadant som 20-35:an (eller ungefär iaf), så visst är den välbyggd, helt i metall, men oj oj oj vad den låter!
Den är inte bara byggd som en stridsvagn, den låter som en med. I det avseendet kan jag tänka mig att Nikkorn är bättre :)

Jag, till skillnad från Anders, har för mig att Cosina 19-35 och Tokina 19-35 inte är samma glugg. Oavsett vilket är Tokina 19-35 mycket bra. Jag har sett en jämförelse mellan den och Canon 17-40/4L och skillnaderna är mycket små, även i 100% crops.
Tyvärr verkar den sidan inte finnas kvar längre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar