Annons

Tokina AT-X 17/3,5

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Har någon någonting bra/dåligt att säga om Tokinas 17mm objektiv? Det är mycket billigare än Nikons 20mm och mindre än Sigmas 20:a. Ljusstyrkan på 3,5 är ju inte några problem med en så pass kort brännvid. Fick en trea hos photodo. Någon som har använt detta objektiv som vill yttra sig? Skulle bli väldigt tacksam för svar..

Har inte använt gluggen själv me funderade på att skaffa den för något år sedan.
Vad jag hörde då var att den var mycket prisvörd och trevlig att använda.

Jag la dock mina pengar på en 18-35 nikon glugg i stället, något som jag verkligen inte ångrar idag.

Med en fast 17mm glugg är man ju ganska begränsad i användningsområdet men om du satsar på en zoom istället får du nog mer valuta för pengarna.

Är du nikon ägare kan jag varmt rekomendera 18-35obj
Om du tycker 6000kr är för mycket har cosinas (?) 19-35 fått mycket bra omdömme i tester.

Lycka till med köpet

Jag har haft en sån och den var bra. Men jag tröttnade på den fasta brännvidden så jag köpte en 20-35 istället.Det som är bra med en 17mm är ju att det är så bra närgräns,

Hej
jag har den manuella varianten av detta objektiv med Canon Fd fattning.
Det är enligt min uppfattning mycket bra prestanda och super skarpt.
Tyska Fotomagazin gav SUPER! i betyg.
Misstänker att AT-X är likvärdig??

Mvh / Björn

gbjerne skrev:
Har inte använt gluggen själv me funderade på att skaffa den för något år sedan.
Vad jag hörde då var att den var mycket prisvörd och trevlig att använda.

Jag la dock mina pengar på en 18-35 nikon glugg i stället, något som jag verkligen inte ångrar idag.

Med en fast 17mm glugg är man ju ganska begränsad i användningsområdet men om du satsar på en zoom istället får du nog mer valuta för pengarna.

Är du nikon ägare kan jag varmt rekomendera 18-35obj
Om du tycker 6000kr är för mycket har cosinas (?) 19-35 fått mycket bra omdömme i tester.

Lycka till med köpet

Begränsad och begränsad.. Man kan ju zooma med fötterna, men ibland finns det inte utrymme. Då är en zoom bra. Nikons 18-35 har jag tittat på och det är alldeles för plastigt för att kosta 6000 tycker jag. Cosinas 19-35 är jag lite tveksam till, kan en vidvinkelzoom för två tusen verkligen vara bra?
Helst vill jag ha en 20-35 zoom, men alla jag har hittat är dyra 2.8-monster.
Fler förslag mottages gärna!

Cosinan har fått bra betyg i Foto. Enda jag stör mig på den är att närgränsen är typ 300000000000000000000000m. Kanske lite plastig känsla men glaset är hyfsat

Cosinas 19-35 är jag lite tveksam till, kan en vidvinkelzoom för två tusen verkligen vara bra?
Jag pratade med Scandinavian Photo i veckan om just Cosinas 19-35 och han rekommenderade den varmt och tyckte att den var grymt prisvärd med helt okej optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar