Annons

Tokina AT-X 12-24 mm f/4 PRO DX II AF

Produkter
(logga in för att koppla)

aahlquist

Medlem
Hej

Har blivit erbjuden ovan nämnda objektiv, tittade här i recensioner men här var inget skrivet.
Är det någon här som har ett och kan ge ett omdömme.

Tackar på förhand
Anders
 
Du kan ju titta på föregångaren eftersom de har samma optiska konstruktion. Den nya versionen är bara förbättrad med ny coting(om jag inte minns fel), af-motor samt att de har fixat så den kan användas utan problem med Nikon d3 :)
 
Hej

Har blivit erbjuden ovan nämnda objektiv, tittade här i recensioner men här var inget skrivet.
Är det någon här som har ett och kan ge ett omdömme.

Tackar på förhand
Anders

Tjena,

Har en sådan på en Nikon. Trevligt objektiv som klarar sig mycket bra i tester mot andra tillverkare i någorlunda samma bränviddsområde. Den är raktecknande så tillvida att den inte har fisheye effekten ens på 12mm.

Kvaliteten är otroligt robust och den är byggd som ett kassaskåp.

Den är kul att fota med och passar bra för arkitekturfoto och lite gatufoto, kanske mer som turistlins om man vill få med så mycket som möjligt av omgivningen.

Skärpan är god. Inte excellent. Trivs bäst vid f8. Fokusen är helt ok och jag hittar inget att klaga på.

Den har fått en ersättare/uppföljare som är ett 11-16mm som kostar lite mer.

Mer än 3000 hade jag nog inte gett.
 
Tjena,

Har en sådan på en Nikon. Trevligt objektiv som klarar sig mycket bra i tester mot andra tillverkare i någorlunda samma bränviddsområde. Den är raktecknande så tillvida att den inte har fisheye effekten ens på 12mm.

Kvaliteten är otroligt robust och den är byggd som ett kassaskåp.

Den är kul att fota med och passar bra för arkitekturfoto och lite gatufoto, kanske mer som turistlins om man vill få med så mycket som möjligt av omgivningen.

Skärpan är god. Inte excellent. Trivs bäst vid f8. Fokusen är helt ok och jag hittar inget att klaga på.

Den har fått en ersättare/uppföljare som är ett 11-16mm som kostar lite mer.

Mer än 3000 hade jag nog inte gett.

Tack för en bra recension. Nu är det jag blivit erbjuden ett nytt men med 1000:- rabatt

fick ett pris på detta 5400:- nytt. Det gamla går på 4995:- på cyber
samt 11-16 på 6995:-
Själv tycker jag att det känns ok. Det gamla hade bra recensioner och man kan ju hoppas på att det nya är bättre.

Anders
 
Tack för en bra recension. Nu är det jag blivit erbjuden ett nytt men med 1000:- rabatt

fick ett pris på detta 5400:- nytt. Det gamla går på 4995:- på cyber
samt 11-16 på 6995:-
Själv tycker jag att det känns ok. Det gamla hade bra recensioner och man kan ju hoppas på att det nya är bättre.

Anders

Jag trodde det gällde ett begagnat. Det är med all säkerhet inte sämre. Jag gav 5500 för ett nytt för ett par år sen. Det sitter egentligen inte på så ofta men när situationen är klockren för mycket vidvinkel gör det ett riktigt bra jobb. Det kan nog vara så att det finns lite kromatisk abberation i det också, vilket kan vara rätt vanligt på vidvinklar.. fast har du en D300 eller liknande så tar ju kameran bort det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.