Efter att ha tröttnat på hängmattan gjorde jag snabbt några tester för att se även för egen del om jag skall börja använda mitt gamla Tokina 400, svaret på frågan är nog nej....
Jag tog jämförande bilder med DA*300/4, vilket ju givetvis inte alls är rättvist men det är det enda andra objektiv jag har av liknande brännvidd. Tyvärr hade jag inte plats att backa mer, så bilderna med tokina har alltså större förstoring. Stativ och spegeluppfällning givetvis. Fokus inställt med liveview, och fick även pipkontroll från kameran att vi var överens om att fokusen var riktig. Jag lade inte ner så mycket tid på justeringar så testkartan är inte helt i våg. Bilderna tagna med största bländare, alltså F4 för DA300 och 5.6 för Tokina. Jag lägger även ut en F11 bild från Tokinan (sista bilden i serien). Den blir bättre, men när kan man fota med F11 ?? F8 är endast marginellt bättre än 5.6 så troligen inte värt den förlorade slutartiden.
Först två helbilder, därefter två 100% crop. Det är nog onödigt att säga, men första bilden är DA300 och andra bilten Tokina 400.
Så min dom: Tokina 400 är naturligtvis bättre än inget objektiv alls, men utan att ha orkat testa så vågar jag påstå jag skulle få bättre bildkvalitet om jag skalade upp en bild från DA*200 till samma skala som Tokina 400. Jag tror jag just bestämde mig för att göra mig av med mitt 400....men jag gjorde visst ingen bra reklam för det
55-300 eller till och med 50-200 är troligen ett bättre val. Eftersom du redan har 55-300 tror jag du redan har ett bättre objektiv. Jag har dock aldrig testat det, men har hört att det skall vara skarpt.
När man fotar med dessa långa brännvidder är stativ, eller åtminstone stöd en nödvändighet. Dessutom är denna typ av foto ett utomordentligt tillfälle att använda TAV. Ställ in 1/500 eller till och med 1/750, håll kameran stadigt, gärna med stöd eller stativ, så skall det i alla fall inte bli någon skakningsoskärpa. Jag tycker inte heller att bruset blir något problem om kameran måste upp på ISO800 eller till och med 1600 om det är goda ljusförhållanden. Hellre lite brus är oplanerad rörelseoskärpa.