Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 35 mm + 135 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

hstdeos

Medlem
Hejsan!

Kom över ett par gamla objektiv idag på en loppis.

Ett Tokina Wide auto 1:2.8 f=35mm no 706913 med gänganslutning
Vad kan detta passa till??

Ett Tokina 135mm 1:2.8 troligen med Minoltaanslutning

Ett Minolta f=80-205 no 805569

Vad kan man göra med dessa , jag har canon30d själv , och var mest sugen på 35mm gluggen , men kanske att glömma..

Vad är värdet och vad passar de till??

Mvh Emil

Hejsan!

Kom över ett par gamla objektiv idag på en loppis.

Ett Tokina Wide auto 1:2.8 f=35mm no 706913 med gänganslutning
Vad kan detta passa till??

Ett Tokina 135mm 1:2.8 troligen med Minoltaanslutning

Ett Minolta f=80-205 no 805569

Vad kan man göra med dessa , jag har canon30d själv , och var mest sugen på 35mm gluggen , men kanske att glömma..

Vad är värdet och vad passar de till??

Mvh Emil

Värdet är nog inte stort, gamla manuella "pirat" objektiv går för runt hundralappen.

Skruvobjektivet är förmodligen ett M42, standardgänga för många olika kameratillverkare före bajonetternas tid. Till dessa finns det adapterringar att köpa för Canonhus, bäst är adaptrar med elektronik då du kan använda autofokusen som stöd vid fokusering (vilket annars kan vara knepigt utan fokushjälpmedel som snittbild och mikroprisma). En bra variant som jag kan rekommendera hittar du hos Big-is på e-bay:
http://cgi.ebay.com/EMF-AF-confirm-...1c0adc43f0&_trksid=p3911.c0.m14#ht_3399wt_929

Det finns också helmanuella adapterringar för mindre pengar (under $6), sök på e-bay efter "M42 lens to canon adapter".

Minoltabajonetten är lite knepigare då avståndet mellan bajonetten och sensorn blir för stort (ett problem den delar med Canons FD bajonett), du kan då bara använda objektivet på nära håll om du inte skaffar en adapter med en kompenserande lins (i princip en kort teleförlängare). Linserna brukar dock vara rätt taskiga och ökar den skenbara bränviddsförlängningen ytterliga (stjäl lite ljus gör den också), så det är inget jag rekommenderar. Men adaptrar av bägge slagen finns på e-bay för ett par hundralappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar