Annons

TOKINA 300/4,0 ATX vs SIGMA 400/5,6 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Vilken ska man välja?

Ljusstyrka eller brännvidd, fotar mest naturbilder som rådjur fåglar, det mesta som rör sig;-)

Sigman har jag hört att den ska vara bra, men hur är det med tokinan?
Försökt hitta någon test sida till tokinan men hittar inget, någon som vet eller har en själv.

Tacksam för tips!!
 
äntligen någon som frågar ang. ett av mina favoritobjektiv, Tokina at-x 300 F/4 alltså.
använder det till min Konica-Minolta Dynax 7D och har varit mycket nöjd med det. Presterar oerhört bra, sett till priset det brukar kosta (hittade mitt för 1700 spänn).

Så jag skulle definitivt rekommendera detta framför Sigma 400 F/5.6 som är lite opålitlig och väl soft på 400.

Tokina 300 F/4 funkar dessutom utmärkt tillsammans med 2x-converter och ger även då strålande resultat.

Vill du se bilder tagna med Tokina, mejla gärna så fixar jag det.
Apropå testsidor så är det ont om dom ang. Tokinaobjektivet. Jag tror denna glugg bara gjordes under en mycket kort period, ser dom sällan på beg-marknaden.
---
Tokina har även inbyggt motljusskydd, vilket jag uppskattar, samt en grymt bra konstruktion.
 
Jag hade Tokina 300/4 tidigare. Ett mycket bra objektiv. Testerna i FOTO visare något bättre resultat än Sigman (både gamla och nya "macro").

Tre bilder med Tokinan:

Svanar

Svan

Fyr
 
hittar dock inte så mycket till salu, hittat en firma som säljer beg.
Men han ska ha 3900 för tokinan och 4400 för sigman, tycker detta verkar vara lite dyrt.
 
Jag har haft Sigma 300/4 också. Den är lika bra som Tokinan och har macro (1:3) på köptet.

300/4 är ofta mer användbart än 400/5.6 - speciellt på DSLR med "crop".
 
något som jag har märkt är att priserna är mycket högre till minolta än nikon och canon.

Funderar starkt på att byta in min sigma 18-50 2.8 ex , denna glugg använder jag knappast aldrig. Blir mest inne, och då använder man den inte för att man tycker kameran är klumpig.

Fotar en del landskapsbilder, men använder alltid tele till det med. Tycker ofta det är lättare och få till motivet!!
 
Hej, var har du hittat de gluggarna? Vilken firma var det?. Tänk också på att dessa gamla gluggar ej har DG för at thindra blänk från sensorn, eller det kanske funkar ändå? Vet att vissa ger det blänket i form av en skuggbild, t.e.x Sigma 033/4 HSM EX.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.