Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 12-24 (13-24??)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stämmer säkert, de flesta objektiv är avrundade till något snyggt värde.

Skillnaden mellan 13 och 10 är ju supervidvinkel respektive supermegabrontosaurusvidvinkel. Är det sistnämnda det du är ute efter är det klart att du skall ha 10 mm. Men det skulle du väl i så fall ha även om Tokina höll uppmärkta 12 mm? För mig personligen känns redan Tokinat extremt, och det är sällan jag använder det i vidaste läget.

hehe, en supermegabrontosaurusvidvinkel vore ju inte fel att ha, men anledningen till att jag tvekar om Sigmat är att jag har hört att Nikon D80 och Sigmaobjektiv inte alltid kommer så bra överrens, dessutom så har jag hört att Sigmas kontakt i Sverige (Tura, tror jag det var) inte alltid var så lätta att ha göra med.
Det jag vill använda vidvinkeln till är att ta landskapsbilder,arkitektur och lite "humorbilder", som denna
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/447618.htm?set=lp
(hoppas det var OK att jag länka till din bild)
Men 12(13) mm kanske räcker för detta?
Mvh
Victor

13 mm ger en bildvinkel som motsvarar dryga 19 mm på småbild. Det räcker väldigt, väldigt långt. Du måste i regel ha en mycket, mycket stark förgrund för att inte få intetsägande skitbilder om du plåtar landskap och arkitektur. Och blöta komular är inga problem.

Bilden som var publicerad i tidningen 'City' under titeln 'Stockholmsbilden' igår var tagen med Tokina vidvinkel 12-24mm på brännvidd 14mm med en Nikon D70s.

Jag valde att ställa in färgtemperaturen efter el-ljus för att dagsljuset skulle få en stark blå ton.

Supervidvinklar är mycket roliga att leka med och faktiskt mer användbara än jag först trodde. De är perfekta att frilägga motiv med tack vare att bakgrunden försvinner i fjärran...

Bilden är Tunnelgatan vid utgången mot Sveavägen.

Bilagor

• tunnelgatan s.jpg
    tunnelgatan s.jpg
    75.3 KB · Visningar: 886
Vifo skrev:
hehe, en supermegabrontosaurusvidvinkel vore ju inte fel att ha, men anledningen till att jag tvekar om Sigmat är att jag har hört att Nikon D80 och Sigmaobjektiv inte alltid kommer så bra överrens, dessutom så har jag hört att Sigmas kontakt i Sverige (Tura, tror jag det var) inte alltid var så lätta att ha göra med.
Det jag vill använda vidvinkeln till är att ta landskapsbilder,arkitektur och lite "humorbilder", som denna
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/447618.htm?set=lp
(hoppas det var OK att jag länka till din bild)
Men 12(13) mm kanske räcker för detta?
Mvh
Victor

Ta dej även tid att jämföra Tokina 12-24 mot Sigma 10-20. Förra året var jag på jakt efter Tokinan, men den gick vid tillfället inte att uppbringa. Så jag fick "nöja" mej med Sigma 10-20... Det köpet har jag inte ångrat en sekund! Sigmagluggen jag har är ruskigt bra över hela omfånget. Jag upplever distorsionen och kantskärpan tom från 10mm som klart godkänd!

Men jag håller med. Får du problem med en Sigmaglugg och behöver skicka in den till Tura, så är du utan gluggen alldeles för länge! Om den ens blir propert åtgärdad!

/K

Tack för svaren. Just nu lutar det nog åt Tokinan, 12(13) mm kanske är tillräckligt för komular...Överväger dock fortfarande sigmat, men är lite bekymmrad över problem mellan Sigma+D80, någon här som har erfarenhet av just D80+10-20??
mvh Victor

Jag gör nog så att jag åker till Scandinavianphoto och kollar om jag kan testa båda gluggarna där, och köper helt enkelt den som känns bäst, då kan jag ju också se skillnaden mellan 10 och 13 mm. Tack för all hjälp
Mvh Victor

Hej!
Jag kör Nikon D80 och Sigma 10-20. Det funkar kanon utan bekymmer. Kör mest på bränvidd 10 mm.
Så jag skulle absolut inte vilja gå miste om området 10-13 mm..

/Magnus

Tack för all hjälp. Då var ett stycke 10-20 beställd från Cyberphoto. Jag frågade om dem hade fått in många Objektiv som det var fel på, och han jag pratade med sa att det av 152 st sålda hade kommit in 2(!) med påstådda problem angående bakfokus. Men det blir ju så när man läser på forum och liknande, man hör bara om dem som har haft problem, inte om alla som fungerar. Mvh
Victor

keckax skrev:
Ta dej även tid att jämföra Tokina 12-24 mot Sigma 10-20. Förra året var jag på jakt efter Tokinan, men den gick vid tillfället inte att uppbringa. Så jag fick "nöja" mej med Sigma 10-20... Det köpet har jag inte ångrat en sekund! Sigmagluggen jag har är ruskigt bra över hela omfånget. Jag upplever distorsionen och kantskärpan tom från 10mm som klart godkänd!

Men jag håller med. Får du problem med en Sigmaglugg och behöver skicka in den till Tura, så är du utan gluggen alldeles för länge! Om den ens blir propert åtgärdad!

/K

Får jag fråga dig vad du använder för filter (Pol/UV) till din Sigma 10-20 ? Är själv nybliven ägare till Sigmagluggen ! Det ska visst vara risk för vinjettering med std-filter ?

Gården skrev:
Får jag fråga dig vad du använder för filter (Pol/UV) till din Sigma 10-20 ? Är själv nybliven ägare till Sigmagluggen ! Det ska visst vara risk för vinjettering med std-filter ?

Jag använder bara UV -filter. "Kenko Pro1 D". Det är en tunn modell, vilket jag tror är ett måste!

Polfilter är nog bara att glömma är jag rädd!

/K

Cyberphoto rekommenderar följande polarisationsfilter för Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon:

Hoya Pol cirk 77mm HMC Super
Soligor Pol cirk 77mm
Soligor Pol cirk 77mm Digital high grade

Antar att de vet vad de talar om, alltså att filtren inte vinjetterar. Att sen effekten kanske kan bli lite bisarr är ju en annan fråga. Ring dem och fråga!

Passa på att fråga om det verkligen funkar utan vinjettering vid 10 mm.

Jag har inte ens provat pga andras "erfarenheter".

/K

Det är så klart möjligt att Sigma 10-20 lider av vignettering vid 10mm men det är inget jag själv märkt något av, men å andra sidan har jag inte letat efter det. Inte heller har jag fotat så mycket jämnfärgade saker (helvita väggar är inte så intressant för mig). Men jag kan ta några bilder och kolla om du vill.

Själv har jag Hoya HMC Super UV-filter på min 10-20 och jag är grymt nöjd med objektivet. Det väldigt bra för mig, men det är så klart ingen patentlösning för alla.

Har nu beställt ett B&W slim UV, slim Pol hade dom inte, och visste inte när det kunde dyka upp.
Så det blev ett Hoya HMC Super som Polfilter.
Det får bli som det blir helt enkelt ;-)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar