Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tokina 11-20 2,8 dx till D7000?
- Trådstartare 78D40
- Start datum
pdahlen
Aktiv medlem
Har det inte själv utan Tokinas 12-24/4, men jag tycker jag bara sett postiva uttalande om detta av användare och i tester. Motjusegenskaperna var inte speciellt bra i 11-16/2,8 eller 12-24/4 heller och jag har för mig att de förbättrats i denna. Det ä generellt ganska svårt med motjus med vidvinkelobjektiv och även Nikons 10-24 12-24 etc har problem även om de är något bätttre än Tokinas
lofling
Aktiv medlem
Om jag ska skaffa ett annat objektiv som är skarpt och bra för max 7000:-, vilket rekommenderar ni?
Lite svår fråga att besvara för frågan är vad du ska fota med objektivet och vilken brännvidd du behöver.
Men jag ka rekommendera Sigmas ART-objektiv. För vidvinkel antingen 20/1,4 (kanske lite dyrt) eller 24/1,4. Nikons 1,8-serie verkar också ha massa bra alternativ.
pdahlen
Aktiv medlem
Om jag ska skaffa ett annat objektiv som är skarpt och bra för max 7000:-, vilket rekommenderar ni?
Om du behöver brännvidden och ljusstyrkan så hade jag egentligen rekommenderat tokina 11-20/2,8, skulle du kunna beskriva mer vad som var dåligt, du hade inget UV filter eller liknade på det du testade för det kan försämra motljusegenskaperna. Lägga upp en bild kanske. De flesta tycker dock det är ett riktigt bra objektiv och har själv funderat på det.
Ett alternativ skulle vara Samyang 10/2,8 DX eller 14/2,8 FX, prisvärda men manuell fokus och tar inte vanliga filter
Du kan också testa 10-24 från Nikpn om du behöver brännviddsområdet
Behöver du inte vidvinkelområdet så är Sigma 18-35/1,8 ett bra och spännande objektiv
eskil23
Aktiv medlem
Ska prova utan filter
Gör det. Motljusegenskapernatt blir garanterat sämre med ett UV-filter monterat. Och det är inte objektivets fel.
pdahlen
Aktiv medlem
Du kan läsa tester på alternativa objektiv på Photozone
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests
dumbo
Aktiv medlem
Om du inte har behov av att använda filter är Sigma 8-16 riktigt bra.
Motljus är ju alltid lite extra problematiskt med vidvinklar och just Tokina är ju generellt lite sämre vad gäller motljusegenskaper.
Sigma 8-16 har relativt lite flare och behåller kontrasten ganska bra, IMO.
Annars är Sigma 10-20/4-5.6 bra och klarar motljus riktigt bra, IMO. Den tillverkas nog inte längre dock och verkar vara på väg bort från hyllorna i butikerna.
Den nyare med f/3.5 är åxå rätt okej, vill jag minnas, men inte lika skarp om man inte bländar ner en bit.
Jag har själv haft en Tokina 12-24/4 (första versionen) i många år som jag tycker funkat bra. Jag tycker faktiskt att den har fungerat bra även i motljus, även om den fått en del kritik för dåliga motljsuegenskaper i tester.
Den har ju kommit i en ny uppdaterad version (12-28/4) som är lite bättre, men åter igen så är motljusegenskaperna inte på topp, med Tokina.
Annars är ju både Nikon 10-24 och 12-24 bra, men om de är värda merkostnaden vet i tusan om jag tycker. Den sistnämnda får du leta begagnad om den ska passa budgeten.
Motljus är ju alltid lite extra problematiskt med vidvinklar och just Tokina är ju generellt lite sämre vad gäller motljusegenskaper.
Sigma 8-16 har relativt lite flare och behåller kontrasten ganska bra, IMO.
Annars är Sigma 10-20/4-5.6 bra och klarar motljus riktigt bra, IMO. Den tillverkas nog inte längre dock och verkar vara på väg bort från hyllorna i butikerna.
Den nyare med f/3.5 är åxå rätt okej, vill jag minnas, men inte lika skarp om man inte bländar ner en bit.
Jag har själv haft en Tokina 12-24/4 (första versionen) i många år som jag tycker funkat bra. Jag tycker faktiskt att den har fungerat bra även i motljus, även om den fått en del kritik för dåliga motljsuegenskaper i tester.
Den har ju kommit i en ny uppdaterad version (12-28/4) som är lite bättre, men åter igen så är motljusegenskaperna inte på topp, med Tokina.
Annars är ju både Nikon 10-24 och 12-24 bra, men om de är värda merkostnaden vet i tusan om jag tycker. Den sistnämnda får du leta begagnad om den ska passa budgeten.