Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 11-16 konstig autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

jashi

Avslutat medlemskap
Hallå!

Helt ny på den här sidan, och detta är min första post!

Jag har en Canon EOS 450D med ett Tokina 11-16 och ett polariseringsfilter på, och jag upplever lite problem! Jag var ute i Warszawa och skulle fotografera byggnader och statyer och liknande objekt, och jag körde självklart på AF istället för MF, eftersom jag inte kände mig så säker på objektivet än. Det konstiga är att bilderna får sjukt dålig skärpa, som att fokusen var helt fel inställd. Vad kan det bero på? Är det objektivet det är fel på, eller är det smuts någonstans som gör det? Eller är det polariseringsfiltret som är skumt?

Jag var dessutom på en liten fest igår och skulle fotografera med AF inomhus. Även där framkommer samma problem, det blev väldigt dåligt när jag fotograferade mina polare. Säkert 80 procent av fotona är felfokuserade.

Vad kan det vara för problem?

Mvh,
jashi

Har du provat att ta testbilder utan polariseringsfiltret? Lite vanliga bilder i dagsljus mot ett tegelhus eller så, som tydligt visar ev fel?

Jag provade precis att ta bort filtret och fotografera en fläkt som jag har här i min lägenhet. Först med AF och sedan med MF, där jag valde det uppskattningsvisa avståndet mellan kameran och fläkten. Självklart blir fläkten suddig med AF och fin med MF. Varför tar den fel avstånd? Eller är det bara så att den fokuserar någon annanstans än där jag förväntar mig att den ska göra det?

Edit: Den verkar alltid fokusera närmare än vad den borde göra.

Har själv detta objektiv. Fungerar perfekt för mig.

När du fotar, kör du i grönt programläge på AF?

Jag har hört en hel del historier om att Canon-kameror ibland felfokuserar med tredjepartsobjektiv, men det brukar gå att lösa med en justering hos lämplig serviceverkstad.

Du kanske ska prova ett enkelt fokustest själv? Se http://photo.net/learn/focustest/ t.ex. för hur det kan göras.

Sätt ratten på kamerans ovansida på den gröna rutan. Fota sedan i AF. Är bilderna fortfarande suddiga då?

Sätt ratten på kamerans ovansida på den gröna rutan. Fota sedan i AF. Är bilderna fortfarande suddiga då?

Ja, det spelar ingen roll om jag kör manuellt eller det helautomatiska läget. Kameran fokuserar för nära ändå.

Jag har hört en hel del historier om att Canon-kameror ibland felfokuserar med tredjepartsobjektiv, men det brukar gå att lösa med en justering hos lämplig serviceverkstad.

Du kanske ska prova ett enkelt fokustest själv? Se http://photo.net/learn/focustest/ t.ex. för hur det kan göras.

En justering, ingår det gratis i och med garantin på kameran eller får man pröjsa det själv? Ungefär hur mycket kostar det i sådana fall?

Tack för länken!

En justering, ingår det gratis i och med garantin på kameran eller får man pröjsa det själv? Ungefär hur mycket kostar det i sådana fall?

I det enda fall jag haft riktigt nära gick det på objektivets garanti men det var ett Sigma. Funkar din kamera bättre med andra objektiv? Har du provat objektivet på nån annan kamera?

I det enda fall jag haft riktigt nära gick det på objektivets garanti men det var ett Sigma. Funkar din kamera bättre med andra objektiv? Har du provat objektivet på nån annan kamera?

Jag har även kitobjektivet som följde med, och det funkar perfekt. Mitt Tokina funkar väldigt bra i övrigt och ger grymma foton, men dess AF suger verkligen ordentligt när jag kör den i min kamera.

Känner ingen annan som har en kamera jag kan prova på tyvärr.

Jag har även kitobjektivet som följde med, och det funkar perfekt.

I ditt läge skulle jag kontakta butiken där du köpte objektivet och kolla möjligheten till en test/justering på garantin.

Om jag förstått rätt är det just med Canon så att man kan behöva justera in objektivet mot just ditt eget kamerahus och inte vilken Canon som helst. Kan ha fattat fel dock. :)

Varför skapar Du en forum-tråd om Ditt felfokuserande objektiv om Du ändå ska sälja hela utrustningen?
Annonsen innehåller heller ingen information om att Din vidvinkelglugg felfokuserar.
Bara undrar alltså...
/L

Varför skapar Du en forum-tråd om Ditt felfokuserande objektiv om Du ändå ska sälja hela utrustningen?
Annonsen innehåller heller ingen information om att Din vidvinkelglugg felfokuserar.
Bara undrar alltså...
/L

Eftersom det inte verkar vara objektivets fel, då många har detta problem. Jag korrigerar min kamera på Canons verkstad i Malmö imorgon.

Skulle aldrig få för mig att blåsa någon. Köparen får en helt nykalibrerad kamera i handen, och skulle det vara så att det inte löser fokusproblemen kommer jag självklart inte sälja objektivet. Det är just därför köparen får prova kameran innan denne bestämmer sig.

Glömde tillägga, jag skapade ju forumtråden för att reda ut problemen innan jag säljer utrustningen. Vill inte sälja något som inte fungerar som det ska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar