1. Tokina AF 11-16/2,8 ATX PRO (ca 6900,-)
2. Nikon AF-S 10-24/3,5-4,5G ED DX (ca 7900,-)
3. Nikon AF-S 12-24/4,0G ED DX IF (ca 9 900,-)
Vilken skulle du rekommendera och varför?
Om priset inte spelade någon roll, skulle du då föreslå någon annan?
Nikon 10-24 är attraktiv för att den når till 10mm och ändå så långt som upp till 24mm, samtidigt som den har bra bildkvalitet. Nikon 12-24 är bra, men synnerligen dyr i förhållande till vad man får om man tänker på att Tokina 12-24 presterar väldigt snarlikt, har bättre byggkvalitet och kostar hälften. Enda nackdelen, om man bryr sig om det, är att Tokina 12-24 inte har ultraljudsmotor, men det har ju inte 11-16:en heller. Så som alternativ till Nikon 12-24 skulle jag säga att Tokina 12-24 är väldigt mycket mer prisvärt. Vissa hävdar att den har väldigt dåliga motljusegenskaper, men jag har iaf inte haft några större problem med det med mitt exemplar. Den nya versionen som finns i handeln nu ska dessutom ha bättre antireflexbehandling.
Tokina 11-16 har, tycker jag, lite för litet zoomomfång. Enda fördelen där är ljusstyrkan. Om man behöver den eller inte beror ju på vad man fotar.
Vill du ner till 10mm men inte behöver upp till 24mm så är Sigmas 10-20/4.5-5.6 åxå bra.
Av alternativen du gav, utan tanke på pris, skulle jag personligen välja Nikon 10-24, men skulle jag själv betala skulle lotten falla på Tokina 12-24 eller Sigma 10-20, beroende på vilket brännviddsomfång som är viktigast. De är mycket mer prisvärda.
14-24 :an är så fantastisk att om man bara har råd skulle jag strunta i att man inte kan fästa ett gråfilter framför objektivet. Jag skulle fixa detta efteråt via PS eller så skulle jag hålla ett filter löst framför de få gånger jag skulle behöva detta.
Mvh
JB
Att hålla ett filter för hand framför objektivet ger/kan ge flera problem. Använder man ND-filter, särskilt om det är lite kraftigare sådana, så kommer det att läcka ljus och man kommer att få försämrad kontrast. Använder man långa slutartider så kommer man att ha svårt att hålla filtret stilla, vilket ytterligare spär på den redan försämrade bildkvaliteten.
Håller man inte filtret helt parallellt med filmplanet kommer ljuset att brytas i filtret och ge upphov till aberrationer. Dessutom ökar risken för internareflektioner med försämrad bildkvalitet som följd.
Effekten av ND-filter eller IR-filter går heller inte att efterskapa i PS. Om man använder färgfilter för att korrigera vitbalansen (man kan göra det för att minska bruset i bilden, vid mer extrema färgtemperaturer, som stearinljus eller glödlampsljus) så går naturligtvis inte detta heller att återskapa i PS.
Edit:
Jag har inte några som helst problem med automatiken vare sig med eller utan blixt med min Tokina 12-24. Jag ser heller inte varför det skulle bli några problem, den lämnar avståndsinfo (som inte är nödvändig för blixtautomatik, utan bara gör exponeringen något säkrare) precis som alla D- och G-objektiv.
Samma gäller min Tamon 90, om vi nu pratar "piratoptik".