Annons

tog företagsbild, företaget nekar mig kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberT

Aktiv medlem
Arbetsplatsen bad mig gå till fotograf och bli fotad.

Jag frågade fotograf att om kopia och fick svaret att han måste fråga min arbetsplats.

Jag återkom, då fick jag svaret att de hade mailat bilderna till min arbetsplats och skulle
ta diskussionen där.

Med andra ord lär dom av någon anledning neka mig kopior.
Fotot kommer ingå i en presentation hur de hundratals kunderna kan kontakta mig.

-----------

Jag vet att fotot ägs utav företaget, klandrar inte fotografen för något.

Men, finns det något jag kan kontra med mot företaget. Kan jag säga "nej jag ger er inte rätten att använda mitt ansikte på erat reklamblad" ?

Finns det något resonemang alls för varför jag bör kunna få en stackars kopia på mitt ansikte?

Att gå till facket är ju lönlöst då de sitter i knät på cheferna i hopp om att få eget kontor bland de högre.

Tack på förhand.

Lurig fråga. Skrev du på en sk. modellrelease?

Är det ett reklamblad så ska modellen ha skrivit på ett sådant så vitt jag förstår.

Vill du ha kopian privat?
.T (också nyfiken på reglerna).

Har inte koll på vilka regler som gäller i det här fallet. En sak slog mig, är det värt att bråka om en sådan sak? Det gagnar ju knappast karriären.

/Mats

Nej jag har inte skrivit på någon modellrelease.

Sen kanske det inte är värt att bråka om heller, och det kan ju lika väl sluta med att hon låter mig kopiera bilderna ändå, eller köpa kopia. (ska dit imorgon)

Men det, ihop med annat, är provocerande. Vore ju kul att kunna ha något att kontra med för att väcka förvånad eller debatt.

Har ett företag rätt att ta bild och sända ut utan att ha min medgivelse. De har slängt fram en simpel arbetsbeskrivning som säger att jag ska lyda chefen... Den kan de ju kontra med anar jag.. hehe

Gå till fotografen igen och be honom ta en ny bild liknande den han tog förra gången.

Ang. att synas i reklam måste du uttryckligen ha givit ditt medgivande för att bilden ska få användas. Det räcker inte med en generell regel om att lyda chefen. Det kan nog vara smidigast om du och de övriga ger det uttryckliga medgivandet ifall ni inte upplever det som väldigt besvärande att synas i reklamen. Passa på att berätta att du fått veta att ett sådant medgivande måste följa med varje bild som ska kunna användas i reklam, det är bra för företaget att känna till även i fortsättningen...

Låt dig inte provoceras av sådant där. Det finns bättre saker att lägga energin på.

Jobba på !

Visst, nu har Du chansen att visa vilken rättshaverist Du har potential till.
Du blir säkert uppskattad på Ditt arbete, och befordran kommer vad det lider... Eller inte ?
Men försvara Dina rättigheter !

Ja, jag förstår allt vad ni skriver och har själv svarat med att jag förstår er poäng och strävar inte efter något storskaligt krig. Det var bara att ha någonting att eventuellt kontra med ifall de ger mig ett nej på provocerande vis. Tack för svaren

Eh?

Ja, jag förstår allt vad ni skriver och har själv svarat med att jag förstår er poäng och strävar inte efter något storskaligt krig. Det var bara att ha någonting att eventuellt kontra med ifall de ger mig ett nej på provocerande vis. Tack för svaren

Fattar ingenting. Vad är problemet? Lite petimetervarning...

Fattar ingenting. Vad är problemet? Lite petimetervarning...

Problemet är att jag såg fram emot att få ta del utav fotona på mig som jag lagt tid och möda på att förbereda inför - och sen kunna ge till tjejen, medans kontoret gav order till fotografen att inte ge mig detta utan att jag skulle isf vända mig till huvudkontoret.

Om en hindrar mig och fotografen att lösa det direkt i butiken så är det inget tecken på att jag kommer få lov, vilket jag upplevde provocerande och ville undersöka vilka rättigheter jag och företaget har berörande foton med mitt ansikte på.

Flertal utav svaren jag fått runtom har ofta saknat förståelse varför ens undersöker frågan.
-Därav svarade jag att jag förstår även den synvinkeln, att det givetvis inte finns mening att driva lagfrågor förlångt. Så nu skrev jag, jag förstår, jag har inte avsikt att göra stor sak utav det, men jag vill ändå ha lite koll och gärna en gnutta chans att kunna parera eventuella stöddigheter från en översittare.

(och nej jag vet inte vad petimeter innebär)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar