Annons

To(r)kfläckar.

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Från tid till annan får jag såpbubble liknande fläckar på negativen. Vad beror det på och hur kommer jag till rätta med problemet?

Jag antar att det beror på slarv vid sista sköljen eller vid torkningen av filmen. I sista sköljen använder jag destillerat vatten med vätmedel i och torkar där efter av filmen försiktigt med syntetiskt sämskskinn ofta är filmen fortfarande blöt efter avtorkning men jag vågar inte torka mer en ett drag. Torkar sedan filmen fritthängande i ett 21-gradigt rum.

//Torbjörn

Torkfläckar är svåra att undvika tyvärr. Det fanns förut något slags alkohol för att tvätta negativ, men den säljs förmodligen inte längre.

Isopropylalkohol från apoteket borde fungera för att tvätta bort torkfläckarna (kostar någon hundralapp för en liter).

Om du kör med destillerat vatten och vätmedel tycker jag att det är konstigt om du får torkfläckar? Kör själv med vanligt vatten och vätmedel i sista sköljen och får inga. Använder du stoppbad? Har för mig att vissa filmer kan få utfällningar om man stoppar dom i vatten. Kolla med Nils Bergqvist han brukar ha koll på det mesta vg mörkrum.

Jag hade sådanna problem när jag framkallade tidigare. Jag provade att skicka filmen på framkallning på lab, men fick samma resultat även där. Det visade sig att filmen var defekt. Det verkade som att fler hade haft samma problem med filmen av märket Forte.

Kändes lite trist att slänga 120film direkt i soptunnan. Som tur är har dom slutat tillverka film nu iaf.

//Alexander

Tack för er snabba respons.

Lite förtydligande och en en exempelbild.
"http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1272796.htm"

Film Tmax-100.
Farmkallare d76 1+1 12min.
Stopp Tmax 40s.
Fix 8min Tmax.
Skölj 20min med agitering.
Slutskölj dest vatten + vätmedel.
avtorkning med fuktigt sämskskinn.
Upphängning för lufttorkning.

Fläckarna uppträder mitt på filmen och i dess längdriktning.

//Torbjörn

Tittade

Jag ser damm & newtonringar men inga fläckar.

Jag hade problem ett tag med fläckar. Då hängde jag filmen lodrätt. Numer försöker jag hänga den lite på sniskan. Det gör att vatten snabbare rinner ut i kanten istället för att följa filmen hela vägen ner och torka till på vägen och lämna en kalkfläck.

Normalt är det bara att skölja om om det är kalkfläckar.

Tips! Sök på ordet diskmedel i forumen.

Newtonringar skapas pga interferens mellan negativets plast och glasen negativen ligger emot. Negativet ligger alltså inte exakt plant mot glaset.

Rätta mig nu ngn om jag har fel.

Erik Schalin skrev:
Newtonringar skapas pga interferens mellan negativets plast och glasen negativen ligger emot. Negativet ligger alltså inte exakt plant mot glaset.

Rätta mig nu ngn om jag har fel.

Inte en rättelse, men ett komplement:
Newtonringarna bildas (har jag för mig!) när filmen bara delvis ligger an mot en annan yta, ex-vis glaset i negativhållaren. Den spalt, med varierande vidd, som bildas mellan de två ytorna ger upphov till ett interferensmönster. (Här hoppas jag att någon med forskarbakgrund inom optik kan hjälpa till!) Har oxo varit ett problem vid dia-bilder i glasade ramar - därav de ramar som hade "anti-newtonglas"!

/prylnissen

P.S: Efter att ha kollat på bildexemplet är jag enig med Erik: det är Newtonringar!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonringar

D.S.

Senast ändrad:
abbot skrev:
Det är newtonringarna som är problemet.

//Torbjörn
Jaha, det är ett helt annat problem. Antingen kan du skaffa en negativhållare med det övre glaset av så kallat antinewtonglas, eller också kan du köra med oglasade negativhållare. Om problemet uppstår vid skanning så kan du antingen se till att filmen inte kommer i kontakt med glaset (använda negativhållare) eller prova att lägga emulsionssidan nedåt och vända bilden efteråt i datorn.

Ett stort TACK för alla svar.

Efter nogrannare kontroll (med lupp) av negativen så kunde jag ej se dessa ringar och vid en omscanning med emulsionssidan nedåt så försvann dom (trolleri).

Eftersom jag scannar alla negativ i stället för att göra kontaktkopior och därefter granskar dom i datorn så har jag inte vid en enkel okulär besiktning av negativen sett att dom varit "newtonfria", utan jag har trott att det varit något (osynligt)fel på dom som visats sig vid scanningen.

Nu är jag en lycklig man och kan återgå till en hel del dom negativ som jag förkastat på grund av dessa problem. Jag är också glad att det inte var min process det var fel på förutom då själva scanningen.

//Torbjörn

Ringarna finns inte i negativet utan uppstår i mötet mellan den blanka ytan på negativet och den blanka glasskivan, detta beror på att de inte ligger an mot varandra helt och hållet.

Alf har helt rätt.
De beror på att glaset & negativet inte är helt parallella.

OM avståndet varierar så får man interferens i ljusets strålgång och newtonringarna uppstår.

Ringarna uppstår alltså pga att ljusets strålgång bryts olika beroende på att avståndet mellan glas & negativ varierar över bildytan.

Hoppas att det blev ljusklart!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar