Annons

Tmax framkallare oförlåtande?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbanck

Medlem
Hej alla!

Jag har fotat analogt sedan ett år tillbaka ungefär och framkallat själv i ett halvår. Jag använder bara Tri-x400 och framkallade i D76 till en början. Av lättja för att slippa pulverblandande har jag på sistone använt TMax framkallaren 1+4 men blir lite lätt galen.

På samma rulle kan jag få bra negativ med lagom kontrast och fint korn med hyfsad skärpa samtidigt som det finns resultat som har fult grovt korn och alldeles för kontrastrika.

Med D76 kändes det som att jag fick ungefär samma resultat trots varierande exakthet på exponeringarna. Tmax framkallaren verkar slå stenhårt om ljus/exponering inte är toppen. Jag lyckas inte riktigt få den mjukhet med tmax som jag tyckte mig få med D76.

Är det här inbillning eller finns det fler med liknande erfarenheter?
 
Detnär inte inbillning.
D76 är en sk utjämningsframkallare o ger jämnare toner.
Om jag kommer ihåg rätt, men jag är ganska säker.
 
Rutor med olika exponering kan variera i kornstruktur. Överexponering är en av de faktorer som gör att kornet växer t.ex. Detta oavsett framkallare.

Det kan även bero på scanningen, om det nu är inscannade negativ du jämför. Min erfarenhet är att kornstrukturen kan variera kraftigt beroende på hur man scannar och beroende på negativens täthet. Scannerbruset (speciellt med billiga scannrar) läggs nämligen till kornstrukturen och varierar med täthet/exponering.

Även föregående talares reflektion över att D76 är en utjämningsframkallare och T-Max kan vara av annan typ kan spela in.

Att kontrasten varierar på samma film kan även bero på att ljuset i olika exponeringar är olika och därmed också motivkontrasten. Detta är rullfilmsfotografens största dilemma, eftersom man måste framkalla hela rullen likladant. Den som kör med storformats bladfilm eller t.ex kan byta filmmagasin på kameran (t.ex Hasselblad 6x6), kan istället framkalla varje exponering för att få rätt (läs normal) kontrast i negativet, bl.a genom att variera framkallningstiden. Kortare framkallningstid när övriga parametrar är lika, ger lägre kontrast (används när motiven har högre kontrast t.ex solsken med hårda skuggor) och längre framkallningstid än normalt ger högre kontrast (används när motiven har lägre kontrast, t.ex gråväder).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.