Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TMax 100 som ISO 50, hur framkalla?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jag vill prova att exponera Tmax 100 enligt ISO 50 (främst för att få kortare skärpedjup vid studiofotografering). Är det någon som vet hur mycket som kan vara lämpligt att kompensera för detta vid framkallningen? Jag använder TMax-framkallare.

Ett alternativ är förståss att byta både film och framkallare, men jag har hyffsade förråd som jag vill förbruka först.

Ilford Perceptol 1+2 eller 1+3.

Jag brukar använda 1+2 i 12 min. Agitering första 30 s., därefter 10 sek varje helminut.

Du kommer att få fina och mera lättkopierade negativ.

Hälsningar

Fredrik

Du behöver inte köpa ny framkallare. Förkorta framkallningstiden istället 15-20% så får du mjukare negativ.

För EI 50...

Skulle i så fall hellre byta till en film med lägre känslighet. Att överexponera en film ett helt steg för att sedan kompensera detta vid framkallning kan aldrig bli 100 % bra, det blir en kompromiss. Vill du ändå använda T-Max 100 och exponera efter 50 skulle jag föreslå att du underframkallar filmen för att därefter selenförstärka den så att högdagrarna får den rätta kontrasten.
Hälsn, Nils.

Enligt en ytterst ovetenskaplig uppskattning är det flera hundra tusen människor som använder denna metod för att få mindre korn och mjukare negativ. ;-)

Får du mjukare negativ än normalt måste du kompensera detta vid kopieringen (hårdare gradation eller filter som ger högre kontrast) annars får kopian för låg kontrast och detta är ett sämre alternativ än att framkalla negativet till rätt kontrast från början. Men vill man få finare korn genom att överexponera och underframkalla kan det kombineras med selenförstärkning. Fördelen med selenförstärkning är att man då kan kopiera för normal kontrast vilket alltid är att föredra. Ett negativ med rätt kontrast är A och O för en perfekt kopia. Selenet ger inte heller någon kornförstoring. En som praktiserade selenförstärkning (både partiell och hel sådan) var Ansel Adams. Hans berömda bild "Monrise Hernandez" är kopierad från ett partiellt selenförstärkt negativ. Kontrasten var för låg i negativets nedre del som avbildade marken och därför selenförstärkte han just denna del och resultatet blev ju inte fy skam.

Tänkte komma med samma fråga!
Jag har två tri-x filmer som jag har exponerat efter 200 iso. Hur mycket kortare blir framkallnings tiden för dem mot om de skulle varit exponerade efter 400 iso ? jag använder 20 gradig d-76. Är det 15-20% som gäller där också, och hur vet man det, finns det någon formel?

marcus hev skrev:
Är det 15-20% som gäller där också, och hur vet man det, finns det någon formel?
Formeln för den nya framkallningstiden är: ((0.85+0.80)/2)*F :)

F= den gamla framkallningstiden
---
Om du ska kopiera med kondensorapparat är det möjligt att du behöver förkorta framkallningstiden ytterligare. De rekommenderade tiderna är nästan alltid för långa.

EDIT: Notera att formeln betyder samma sak som att att förkorta tiden 15-20%. Om du ska korrigera din framkallningstid mer exakt behöver du andra hjälpmedel - skanner, ljusbord, diaduplikator eller liknande. Mer kan du bl. a. läsa här

Senast ändrad:
ANNONS