ANNONS
Annons

Titta i sökaren med höger öga?

Produkter
(logga in för att koppla)

flygis

Medlem
Hej!

En liten (löjlig) fundering: Tittar ni alla med höger öga genom sökaren på er systemkamera?

Jag har jag en Minolta Dynax 505i, vilken har en AF-knapp på baksidan, precis där min näsa hamnar eftersom jag tittar genom sökaren med mitt vänstra öga (pga något bättre syn på vänster sida). Lite bökigt när jag vill använda denna funktion.

Är det någon mer som reflekterat över detta, eller är jag konstig? Kanske är det bara min kameramodell som har denna avighet för oss vänsterögda?

/Johan

Det var en kul fråga. På de flesta analoga systemkameror sitter sökaren i mitten, varför det inte spelar någon roll, tror jag.
Själv kan jag bara titta med vänstra ögat av någon anledning.
En LeicaM6 har sökaren till vänster, alltså perfekt för högerögat, men jag tittar med vänstra och då är näsan i vägen, suck.

Jag har egentligen ett vänsterdominant öga, men har vant om mig så att jag numera använder höger öga för att titta i sökaren. Det var faktiskt inga större svårigheter att lära om.

Det känns bättre eftersom sökaren på mitt kamerahus sitter något till vänster om mitten. Det ger också en del fördelar..bland annat att det nu är fri sikt för vänster öga att ha koll på vad som händer utanför sökarens täckningsområde. Detta alltså utan att ta bort blicken från sökaren med höger öga. Näsan är heller inte i vägen då man ska snurra på bakstyckets ratt med höger hands tumme. På det hela taget kan man säga att det inte blir lika "trångt" och "instängt" då höger öga används för att titta genom sökaren.

Mitt tips är att tvinga dig själv under en tid att enbart använda höger öga för att titta i sökaren. Du vänjer dig snabbare än du tror och snart kommer det kännas hur naturligt som hellst att använda det "nya" ögat.

Jo, vänsteröga här också... Köpte precis en Minolta Z1 och det fungerar inte bra eftersom näsan hamnar ivägen för flera funktioner. Värst är när jag kör med manuell fokus.

Missade helt enkelt att kolla upp det här innan jag beställde kameran.

Enligt undersökningen här på FS som länkades till så är ju dom flesta högerögda, dock inte jag...

Kamerorna är byggda för högerögda, detta märks mer med gamla kameror med frammatningsarm då högerögda ledigt kan dra fram utan att lyfta kameran från ögat vilket också är tanken.

Man kan dock (vilket Ulf påpekar) som vänsterögd på moderna kameror märka att vissa kontroller hamnar "fel" då näsan hamnar i vägen för dem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar