Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

wellah

Avslutat medlemskap
Jag är amatör.... har en 7D och 17-35 objektiv.... jag funderar på 50mm.... 1.7 eller 1.4 för porträtt, har en bebis som jag vill föreviga dagligen... + hundar.... är det något som skulle passa mig? Tycker det tar mkt energi att sätta sig in och leta objektiv, nästan så jag säljer skiten och byter märke *morrar*
Jag vill gärna ha ett objektiv med mkt zoom också för sommarhalvåret.... då man är ute mkt..... men jag känner mig väldigt okunnig.... vad är bra vad är dåligt? hur mkt ska man titta på ljuskänslighet? hilfe!
 
Vilket brännviddsområde vill du ha?

För att fota hundar är en 70-200 bra, t.ex. Minolta 70-210/4.
 
Hej,
köp ett 50mm 1.7. Hyfsat billiga och man brukar lätt kunna få ett för max 1000 kr inkl. frakt från tex ebay.de eller ebay.co.uk
Du kommer inte att ångra dig.
Det är i särklass det objektivet jag använder mest och är PERFEKT för porträttbilder. Ger oerhört skarpa porträtt.
Ska du komplettera, hitta en någorlunda billig zoom (Minolta 70-210 F4 eller Minolta 70-210 3.5-4.5) och du har ett någorlunda stabilt paket.

Men för för guds skull, byt inte paket. Leta i stället efter äldre Minoltaobjektiv varav många har en enastående skärpa och färgåtergivning. Sånt som Canonobjektiv (av budgetmodell) aldrig någonsin kommer i närheten av.
 
Det blir nog ett 50 mm till att börja med då......

vad kan man annonsera ut 17-35 för? Går det att sälja? Kommer knappast använda det om jag köper andra objektiv, vidvinkel är inte min grej....