Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tipsa mig om objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

wellah

Avslutat medlemskap
Jag är amatör.... har en 7D och 17-35 objektiv.... jag funderar på 50mm.... 1.7 eller 1.4 för porträtt, har en bebis som jag vill föreviga dagligen... + hundar.... är det något som skulle passa mig? Tycker det tar mkt energi att sätta sig in och leta objektiv, nästan så jag säljer skiten och byter märke *morrar*
Jag vill gärna ha ett objektiv med mkt zoom också för sommarhalvåret.... då man är ute mkt..... men jag känner mig väldigt okunnig.... vad är bra vad är dåligt? hur mkt ska man titta på ljuskänslighet? hilfe!
 
Vilket brännviddsområde vill du ha?

För att fota hundar är en 70-200 bra, t.ex. Minolta 70-210/4.
 
Hej,
köp ett 50mm 1.7. Hyfsat billiga och man brukar lätt kunna få ett för max 1000 kr inkl. frakt från tex ebay.de eller ebay.co.uk
Du kommer inte att ångra dig.
Det är i särklass det objektivet jag använder mest och är PERFEKT för porträttbilder. Ger oerhört skarpa porträtt.
Ska du komplettera, hitta en någorlunda billig zoom (Minolta 70-210 F4 eller Minolta 70-210 3.5-4.5) och du har ett någorlunda stabilt paket.

Men för för guds skull, byt inte paket. Leta i stället efter äldre Minoltaobjektiv varav många har en enastående skärpa och färgåtergivning. Sånt som Canonobjektiv (av budgetmodell) aldrig någonsin kommer i närheten av.
 
Det blir nog ett 50 mm till att börja med då......

vad kan man annonsera ut 17-35 för? Går det att sälja? Kommer knappast använda det om jag köper andra objektiv, vidvinkel är inte min grej....
Hade först tänkt göra ett byte med ett 50/1.4 men nu blev jag så feg..... känns säkrare auktionera ut och sen handla för pengarna... man fårhoppningsvis får... eller?

Om jag vill fota makro... som blommor osv, vad är ett prisvärt alltenativ då?

Jag är totalt okunnig känner jag, jag gillar kort skärpedjup.... haha så långt har jag kommit i min forskning.

Finns det någon bok eller sida eller liknande att förkovra sig i allt detta, jag behöver nog kunskap :)
 
För macrofoto kan du köpa mellanringar till 50mm:ern eller ett macroobjektiv t.ex. Tamron 90/2.8 eller Sigma 105/2.8.

En ny 17-35 2.8-4 (D) kostar $419.95 på B&H.

För fotokunskap är fotosidan jättebra, för Minoltakunskap är Dyxum.com jättebra.
 
17-35 2.8-4 (D) kan du nog få iaf 2000:- för om det är i bra skick, såldes ett på tradera för knappt en månad sedan för 2525:- men då var det garanti kvar på det.

Ett 50mm 1.4 brukar väl hamna på 1600-2000:- om du köper det på ebay, men du skulle förmodligen klara dig lika bra på ett 50mm 1.7 för 600-900:-. Är väldigt nöjd med mitt, blir härligt skarpt när man plåtar de små..
 
Anders: mellanringar, hur funkar det? elller vart kan jag hitta info om just det? *gröngörling* :)
 
Vill betona att skillnaden mellan ett f.1.7 50 mm och ett f.1.4 inte är värd den stora mellanskillnaden, så mycket bättre är inte f.1.4-objektivet, lägg hellre "mellanskillnaden" på något annat. Som ett macro då, visst kostar det lite men det går att få den äldre versionen av Tamrons fina 90mm 2.8 för 2300 - 2500 kr med lite tur. Det är det ABSOLUT värt.
(själv har jag ett Sigma 105mm och är nöjd med det, men köpte det mest för att priset var rätt, 2300 kr inkl. frakt)

17-35 kan gå att sälja för runt 2 000 kr - 2 2 00 kr, men jag tycker egentligen inte det där värt det priset då det liksom inte är "riktig" vidvinkel och inte ens har fast bländare. Den som gillar vidvinkel skaffar lämpligtvis ett 11-18 eller 12-24-objektiv. Tycker jag.
 
wellah skrev:
Anders: mellanringar, hur funkar det? elller vart kan jag hitta info om just det? *gröngörling* :)
Mellanringar är just mellanringar som du sätter mellan kamerahuset och objektivet, det gör att du kan fokusera närmare = få högre förstoring.

Ett fast 50mm-objektiv är idealt för att använda mellanringar, det har lagom brännvidd och är ljusstarkt, vilket är bra, eftersom du tappar ljus pga mellanringarna. Avbildningsskalan blir 1:1 med ett 50mm-objektiv fokuserat på oändlighet och 50mm mellanringar, har du ett 28mm-objektiv krävs bara 28mm mellanringar för skala 1:1, men med kortare brännvidd får du även kortare arbetsavstånd, så 50mm är bättre än 28.

Mellanringar säljs av t.ex. Kenko och Soligor, Soligor är att rekommendera då dessa är billigare, men samtidigt identiska med Kenko.ringarna, förutom märket.
 

Bilagor

  • rimg0003.jpg
    rimg0003.jpg
    20.8 KB · Visningar: 1,441
Exempel med mellanringar:
Minolta 50/1.7 med sammanlagt 68mm mellanringar (samma setup som bilden ovan visar) + en fotolampa som belysning. Det är en 50-öring som står på en 10-krona.
Bilden är obeskuren, bara förminskad.

Eftersom Mellanringarna tar ljus, skulle tippa på att det försvinner kanske 3 bländarsteg med den här setupen, så ljuset som kommer in till sensorn är samma med mellanringar och bländare 13 blir ungefär samma som utan mellanringar och bländare 36.

f/13, 1/60s, ISO 200.
 

Bilagor

  • pict7406.jpg
    pict7406.jpg
    66.6 KB · Visningar: 1,468
Senast ändrad:
Johanna !
Innan du gör nåt förhastat..kolla efter ett Minolta 35-70/4 av den äldre autofokusserien.
Ett litet och smidigt objektiv med fin kvalite på bildresultatet.
Den har en "macro"- omkopplare som ger ett läge för skapliga närbilder.

Hittas begagnad för runt en 5-hundring...

Kan du sedan hitta ett 70-210/4 från samma serie så är du helgarderad från 17 mm till 210..

En Kenko Pro 300 teleconverter kan du önska i julklapp så täcker du upp ännu mer ,den passar fint till ex 70-210:an

Mvh/Gunte..
 
Jag sitter på alla grejerna som Gunte räknade upp (förutom att min konverter är en Kenko SHQ), så har endel exempelbilder om du vill se ;)

Man kommer tyvärr inte i nätheten av lika nära med 35-70/4 som ett 50mm med mellanringar, men det är ett trevligt objektiv som ger finfina färger!

Sen är ett problem med den setupen att du får inga direkt ljusstarka objektiv.
 
tack för alla svar... försöker bli klokare *skratt*
vad säger ni föresten om Tamron AF SP 90 / 2.8 Di Makro? Såg någon som fotat vackra macro-bilder med ett sådant och blev jättesugen.... fast nu är det ju snart vinter och mörkt och inte så många växter och blommor att fota.... ska nog sikta in mig på 50/1.7 eller 1.4 i första hand.... :)
 
jag vet inte hur mkt ljusstyrkan är viktig eg? jag vet bara att jag får tråkiga bilder då jag bara har inbyggd blixt än så länge..... kanske borde börja titta efter blixt också? haha. Gud vad jag känner mig GRÖN :) om jag ska överleva vinterns mörker.... då det nästan bara blir innomhus-porträtt så är väl 50 mm bästa valet? :) sen till våren.... kolla vidare på det andra? :) Det är en riktig djungel har suttit halva dagen på E-bay och spanat, men jag har ju ingen koll vad som är gammalt eller vad som är nytt..... hehe ni får GÄRNA visa bilder ni fotat med diverse objektiv!!!
 
Hej Johanna

Listan kan bli lång när man sätter igång ;-)

Om du är inne på porträtt så tror jag att 50mm/1.7 blir helt perfekt. Som många andra har nämnt tidigare så är 1.4 inte värd merpriset (detta grundar jag på andras åsikter då jag själv aldrig testat den)

Ljusstryka är viktigt om man fotar i dåligt ljus (=möjlighet till snabbare slutartider) men vid porträtt så krävs ändå mer ljus så en extern blixt är aldrig fel. Möjligheten till indirekt ljus genom att rikta blixten (exempelvis i taket eller snett bakåt) gör underverk - i synnerhet användbart vid porträtt för att slippa skuggor, trista hudtoner och i vissa fall röda ögon.
 
En anledning att köpa ljusstarka gluggar istället för ljussvagare, utom just att man kan få kortare tider, är att t.ex. en 28-70 2.8 är gjord för att vara iaf ganska bra redan på 2.8, blända ner den till 5.6 och den är oftast väldigt skarp, till skillnad från en 28-70 3.5-5.6, där 5.6 är största öppningen, för att den presterar för dåligt på större öppningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.