Annons

Tips vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Epson v600-scanner & vill ha lite tips kring scanning av negativ & dia.
Vilken upplösning är lämpligast att använda sig av när man scannar in negativ & dia?
Jag har både 24x36 negativ samt 6x6, sv/v samt färg.
Tanken med scanningen är primärt att visa dom på dator alternativ på 55" tv-skärm.

Tar gärna emot andra tips i sammanhanget avseende inställningar i övrigt.

Mvh

Magnus
 
Det finns två skolor, den ena säger att man skannar efter ändamålet, dvs webbilder behöver inte så hög upplösning vid skanningen, den andra skolan säger att man alltid ska skanna så hög upplösning som möjligt, så att man har en masterfil för varje tänkbar slutanvändning.

Om du skannar för webbilder och senare skulle vilja skriva ut bilden stort måste du göra om skanningen. Det är nog bara du själv som kan avgöra, det finns fördelar och nackdelar med båda sätten.

Är det Epson Scan du använder?
 
Min rekommendation är att du provar ett antal olika inställningar, skannar och jämför resultatet. Välj sen den "bästa" kombinationen av inställningar och tillämpa den konsekvent. Olika skanners har olika möjligheter. Vad Epson 600 kan eller inte kan vet jag ej eftersom jag använder Nikon Coolscan. Det jag kommit fram till och vill rekommendera är följande:
  • Skanna 24x36 dia/neg med 3000 ppi (det ger acceptabel kvalitet och medger hyfsat stora utskrifter. Högre upplösning ger visserligen högre kvalitet, men tar längre tid och skapar större bildfiler)
  • Skaffa ett bra skanningsprogram, typ Silverfast eller Vuescan.
  • Gör så mycket redigering (damm och rep-borttagning, färgbalans mm.) som möjligt i skanningsprocessen. Det minskar behovet av efterbearbetning
Lycka till / Kjell
 
Det finns två skolor, den ena säger att man skannar efter ändamålet, dvs webbilder behöver inte så hög upplösning vid skanningen, den andra skolan säger att man alltid ska skanna så hög upplösning som möjligt, så att man har en masterfil för varje tänkbar slutanvändning.

Om du skannar för webbilder och senare skulle vilja skriva ut bilden stort måste du göra om skanningen. Det är nog bara du själv som kan avgöra, det finns fördelar och nackdelar med båda sätten.

Är det Epson Scan du använder?

Ja, det är Epson scan jag använder.
Jag tänkte inte scanna in i högre upplösning än vad jag behöver för att visa dom på ett bra sätt via text en stor tv eftersom det tar lång tid att scanna med hög upplösning. Skall jag skriva ut dom eller dylikt sen så får jag scanna om dom bara.
 
Min rekommendation är att du provar ett antal olika inställningar, skannar och jämför resultatet. Välj sen den "bästa" kombinationen av inställningar och tillämpa den konsekvent. Olika skanners har olika möjligheter. Vad Epson 600 kan eller inte kan vet jag ej eftersom jag använder Nikon Coolscan. Det jag kommit fram till och vill rekommendera är följande:
  • Skanna 24x36 dia/neg med 3000 ppi (det ger acceptabel kvalitet och medger hyfsat stora utskrifter. Högre upplösning ger visserligen högre kvalitet, men tar längre tid och skapar större bildfiler)
  • Skaffa ett bra skanningsprogram, typ Silverfast eller Vuescan.
  • Gör så mycket redigering (damm och rep-borttagning, färgbalans mm.) som möjligt i skanningsprocessen. Det minskar behovet av efterbearbetning
Lycka till / Kjell

Tack för infon! Då har jag lite att gå på!

Magnus
 
Dagens HD format är 1920x1080.
Framtiden är väl 4K som är 3840x2160

Mer behöver du knappast scanna för du kan inte visa mer.
Fler pixlar är inte planerade för TV idag, imorgon är en annan femma...
 
Den tyska sidan filmscanner.info (på engelska) pratar om den maximala effektiva upplösningen. De har testat din skanner och funnit att den är på 1560ppi och inte 6400x9600. Mer info om själva tester: länk.

Sen finns det även en gräns på hur mycket data som går att plocka ut från ett negativ. Problemet med mina bilder är inte att min skanner har för låg upplösning, nej det beror mer på halvdant original.

Själv har jag valt att skanna i 3600 och att programmet storleksminskar den skannade bilden med faktorn 2. Den förminskar alltså bilden och kan förhoppningsvis dra nytta att de dubbla pixlarna. Det ger bilder på ca 100MB istället för 400MB. (24bit RGB DNG/TIFF)

Prova själv att skanna ett litet utsnitt av en bild i högsta upplösning, och samma utsnitt i halva den upplösningen. Förstora sedan upp den sista bilden med 200% och jämför. Antagligen ser du ingen skillnad alls!
 
Ja, det är Epson scan jag använder.
Jag tänkte inte scanna in i högre upplösning än vad jag behöver för att visa dom på ett bra sätt via text en stor tv eftersom det tar lång tid att scanna med hög upplösning. Skall jag skriva ut dom eller dylikt sen så får jag scanna om dom bara.
Jag tycker att Epson Scan räcker utmärkt om du inte behöver kalibrera skannern, då får du skaffa de dyraste versionerna av Silverfast eller Vuescan. Har du tillgång till i1 Profiler kan du skanna en Colorchecker i Epson Scan och göra skannerprofilen i i1 Profiler.

Själv skannar jag i Professionellt läge, diafilm, 48-bitars färg, 360 dpi och målstorlek A3. Jag sparar som tiff. Justeringar brukar jag klicka på autoexponering, oskarp mask medium och dammborttagning medium. Resten gör jag i Photoshop. Det ger en 24 MP bild på 5952x3983 px, runt 140 MB stor fil. Bilden kan printas i A3 format med 360 ppi på min Epsonskrivare.

Själv tycker jag den lilla extra skanningtiden som går åt att göra bilden printbar direkt, är försumbar jämfört med all tid man lägger ner i efterbehandlingen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.