Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips vid fotografering av större fåglar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbe

Aktiv medlem
Jag har precis funnit ett större intresse för att fotografera fåglar. Men som sagt var är jag ganska ny inom området att just fotografera dem. Jag menar då inte bara stillasittande fåglar utan jag vill kunna ta flygbilder också.

Frågor som jag ställer mig mest vid flygbilder är följande!:

1. Ska jag köra spotmätning på ljusmätning och autofokus för att få bästa resultat?
2. En funktion finns ju att man kan ställa in så att kameran hittar auto-fokus medans man följer motivet med kameran. Är detta det bästa?
3. Bör man överexponera i och med att fågeln flyger och att kameran kanske luras av mätningen och plockar in värden från den ljusa bakgrunden och resulterar i dålig täckning på fågeln?
4. Rekommenderar ni att fota i RAW-format? Har precis börjar köra det och gillar det ;)

Mit utrustning för övrigt är lite bland annat men använder mig för tillfället av en NIKON D50, och ett Nikkor 70-300 f/4

Tacksam för många svar ;)

Robbe skrev:
Jag har precis funnit ett större intresse för att fotografera fåglar. Men som sagt var är jag ganska ny inom området att just fotografera dem. Jag menar då inte bara stillasittande fåglar utan jag vill kunna ta flygbilder också.

Frågor som jag ställer mig mest vid flygbilder är följande!:

1. Ska jag köra spotmätning på ljusmätning och autofokus för att få bästa resultat?

Tycker inte man kan säga något generellt om ljusmätning, det beror ju på hur det ser ut. Mörk fågel mot ljus bakgrund, ljus fågel mot mörk bakgrund etc

AF - jag hinner inte med manuell fokusering på fåglar...

Robbe skrev:
2. En funktion finns ju att man kan ställa in så att kameran hittar auto-fokus medans man följer motivet med kameran. Är detta det bästa?

Vet inte vad det är för en funktion men kanske liknar det flerpunkts AF hos Canon. Jag har ingen tur med det, använder bara en AF-punkt. Vissa gillar det för bilder av fåglar mot himlen men om bakgrunden är rörig finns nog en stor risk att kameran blir lurad och fokuserar på något annat.

Robbe skrev:
3. Bör man överexponera i och med att fågeln flyger och att kameran kanske luras av mätningen och plockar in värden från den ljusa bakgrunden och resulterar i dålig täckning på fågeln?

Se punkt 1. Jag försöker hinna med att ställa in en expoenringskompensation på känn för de förhållanden jag tror ska gälla när fågeln är där jag tänker ta bilden.

Robbe skrev:
4. Rekommenderar ni att fota i RAW-format? Har precis börjar köra det och gillar det ;)

Jag fotar allt i RAW, det ger en liten extra marginal och möjlighet att ändra exponeringen i efterhand. Naturligtvis ska det helst vara rätt från början men det är ju mer av en målsättning än något säkert. :)

Robbe skrev:
Mit utrustning för övrigt är lite bland annat men använder mig för tillfället av en NIKON D50, och ett Nikkor 70-300 f/4

Tacksam för många svar ;)

Robbe skrev:

Tror du menar AI servo, den använder jag och ser inte att det finns något alternativ på flygande fåglar. Får hoppas att något proffs kommenterar typ. Omar, om hur de gör

Re: Re: Tips vid fotografering av större fåglar..

F.G. skrev:
Tror du menar AI servo, den använder jag och ser inte att det finns något alternativ på flygande fåglar. Får hoppas att något proffs kommenterar typ. Omar, om hur de gör

Ah, förstås. Håller med, AI Servo är enda rätta för rörliga mål tycker jag.

AI Servo AF

Bildexemplet nedan (beskuren) är tagen med AI Servo AF (Canon) med EF 70-200/2,8 L IS USM och EF 1.4x II extender. ISO 100, 280mm, 1/200sek, F/6,3

Bilagor

• silvertärna.jpg
    silvertärna.jpg
    49.4 KB · Visningar: 455
Mitt tips ær att fota på och tænka efter føre och efter så att man førtstår varøfr det blivit som det blivit, varfør det kommer att bli som det blir, osv.

Øvning. Som sagt svårt att sæga ngt generellt om ljusmætningen vid dessa bilder.

Kom ihåg att gærna ta många bilder, pløtsligt så sitter en bild dær allt fungerar och i det øgonblicket man inser att dEN bilden fungerar då lær man sig massor eftersom man har mycket i ryggan som har lett just till den bilden som blev BrA...

FotaPå:)

MVH Niclas,

Anders Östberg skrev:
På fototur i Norge? :)

Hehe, yepp!
Har fotat en hel del flygande Skærsnæppor och kan bara ænnu en gång konstatera att det inte ær ngn læt uppgift. Næstan helt omøjligt att følja en individ med AL,servo (både på långre och kortare håll med 500mm/700mm). Inte før att AF,en inte hinner med utan før att man helt enkelt inte kan behålla AF,punkten på en fågel som liksom flyger så hackigt som just dessa gør. Lyckas man så blir bilderna minst sagt ofta menløsa och slaviska utifrån just den valda punkten, huvvva før att bli låst runt den tekniken.

Jag kør på med ONEshot och manuell fokus...

Vad gæller ljusmætningen så ær det problematiskt med ren "manuell" mætning då situationerna ofta uppstår så snabbt och at ljussituationen øver panoreringen kan se høgst olika ut.
AV,mode och en flitig + - kompensation fungerar enligt mig bæst, bommar man så ær det inte lika illa som att bomma med !manuell!.

Det dæra med stor fågel beror ju på mycket... en stor fågel blir vældigt liten om den ær lite længre bort.. En liten fågel blir fort stor om den ær mycket næra osv. Man får helt enkelt ta varje situation som den kommer,, till slut så agerar man instinktivt nær ngt uppstår.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar