Annons

Tips vid filmning med systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

larssa99

Aktiv medlem
Jag skall snart ner till Marocko o surfa och tänkte plåta och filma surf. Har införskaffat ett 70-300 med bildstabilisator + polarisations filter. Är det manuell fokus och ingen zoomning som gäller när man filmar med systemkamera? Har bara provat filma mindre rörliga saker. Så jag har ingen större erfarenhet.

På en del (om inte alla) objektiv kryper fokus när du zoomar.

Manuell fokus? Nja. Visst, om du ska göra fokus åkningar så kan det bli snyggt. Annars om du filmar ett objekt som inte rör sig så mkt fram/tillbaka så kan du autofokusera och sedan börja filma.

Det är lätt att panorera eller "måla" för att få med allt men oftast är det snyggare om du har kameran fast. Om du ska panorera så är det mkt långsamt som gäller. Kolla en film på teve så ser du hur hollywood löser det.

Filma en bit ifrån. sluta filma och zooma in. Filma en snutt till. :)

Om du sitter och fikar/ölar så sänk kameran och filma i nivå med folks fötter som går förbi.

Tänk på att du behöver utrymme innan och efter clippet för övergångar när du redigerar. Så gör clippen lite längre än tänkt,.
Typ.

Ok, men ett problem som jag märkt e när man filmar något som rör sig så tappar kameran fokus ibland. Jag vill ju ha skarp fokus hela tiden. Går ju att ändra under tiden, men det blir inte så bra?
Några inställningar som e typiskt bäst att använda?

Har en Canon 600D.

Går inte

Det finns ingen kontinuerlig AF vid filmning med de flesta systemkameror. Man kan prova att fokusera manuellt men det är väldigt svårt utan extra tillbehör som kostar mer än kameran. Komplettera med en bra o billig videokamera i strället.

Ja det får nog bli en videokamera också.

Tips på någon inte allt för dyr som ändå gör jobbet?

Får nog bli någon med filtergänga för pl-filter mm

Som sagt ingen kontinuerlig AF på systemkameror (iaf som funkar bra).
Med stort DoF dvs bländar 8 och mindre samt fokusera på hyperfokalen så har du skärpa men det blir ju inte lika snyggt som med lite oskärpa i bakgrunden.

Om jag fattat det rätt så i Hollywood så övar de ju innan på hur skådisarna går. Då vet de hur de ska följa med den manuella fokusen. Det plus en massa gadgets. :)

Jag har en Canon HV20 och kvalitén redan på den är suverän. Så du kan köpa vad som helst om du bara ska filma i allmänhet.
Har du några speciella preferenser så får du kolla runt.

Jag har nu kollat in Canon Legria HF M52 som verkar ok. Jag skall ha den till att filma min dotter i olika situationer från badhus till pulkabacken. Sedan kommer det bli en del surfing/kitesurfing också. Skall se om den finns i någon butik i närheten så man kan kolla in den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar