Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips välkomnas.

• Trådstartare avslutat medlemskap 110525
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Min utrustning består av blixtpaketet BX 400 samt ett stativset. Vilket involverar en reflektor, deflektor, softbox 60x60, skyddskåpa samt ett silvrigt paraply och ett transparant. Jag har en 350D samt objektivet 50/1,4.

Då jag bara har haft mitt kära blixtpaket hemma i en dag så har jag inte hunnit bekanta mig med det. Min fråga är, vilka tillbehör utöver detta är ett måste? Jag har läst i timmar om IR-lösningar, synksladdar och radiosändare.

Allt välkomnas. Allt från övningar så att jag lär mig. Konkreta tillvisningar om hur jag ska placera min utrustning (självfallet varierar detta utifrån vad man vill åstadkomma). Intressant ljus med så lite skuggor som möjligt. Stilrent. Så att jag har någonting att utgå från så att säga, så att jag kan därefter kan börja experimentera.

Åter igen, alla tips välkomnas. Från den mest simpla saken som jag inte ens bett om till noveller ;)

Jag kan även tillägga att jag bor i Skåne och att jag gärna hade velat vara med under en fotosession där studioblixtar används. Jättegärna!

Då din kamera saknar uttag för synksladd behöver du en blixtskoadapter. Synksladden (en sån har du väl?) går alltså mellan en av blixtarna och kameran. Den andra blixten slavtänder.

Ett alternativet till synksladd är radiosynk men du behöver fortfarande blixtskoadaptern.

Pia

Senast ändrad:
Går det inte att trigga båda blixtarna med en extern blixt som utlöses?

Annars får jag självfallet införskaffa mig en blixtskoadapter.

Finns det någon som vet vart man kan köpa dessa förutom att beställa över nätet? Då det känns lite onödigt att betala lika mycket för adaptern som för frakten (;

analfisk skrev:
... blixtskoadapter.

Finns det någon som vet vart man kan köpa dessa förutom att beställa över nätet? Då det känns lite onödigt att betala lika mycket för adaptern som för frakten (;

Om du inte vill köpa över nätet är väl enda alternativet dina lokala fotohandlare.
Bästa sättet är nog att fråga om det har eller om de annars kan ta in. Sök på Eniro.

Behöver du inget annat så att du kan beställa fler saker för en fraktkostnad?

Pia

Jo det går säkert. En IR sändare verkar oxå fungera, kostar ca 300 på kafebrus och monteras i kamerans blixtsko. Bra att slippa den interna blixten för den ger ju effekt på det man fotar.

Hej Anna!
Synksladdar är lite bökigt tycker jag. Jag har beställt en skyport, men eftersom den aldrig verkar anlända så köpte jag en enkel IR-sändare så länge, det funkar bra.
Jag skulle rekommendera en större softbox. Scand Systems säljer "egna" softboxar lite billigare än Elinchroms, men kaffebrus har också softboxar med elinchromadapter.
hälsn A

analfisk skrev:
Går det inte att trigga båda blixtarna med en extern blixt som utlöses?

Annars får jag självfallet införskaffa mig en blixtskoadapter.

trigga med en extern blixt brukar inte slå så jämt alla ggr (sen får du ju en ljuskälla till du kanske inte vill ha alla ggr). Köp en billig blixtsko adapter..

IR sändare har oxå sina nackdelar, tips> fimpa dom och köp en radiosändare lr kör med syncsladd.

En blixtskoadapter kostar inte många 20or..

Kanske ska förklara varför jag inte gillar IR sändare. Har man ett starkt "modell-ljus" på blixtarna kan det slå ut sändaren i vissa lägen. Oxå kan det i vissa vinklar vara bökigt att få blixtrarna att lösa ut med IR,

Personligen gillar jag sladd mest, och har inga alls problem med att inte snubbla på den... Billigt och beprövat

Senast ändrad:
IR på Pentax k10d

Har köpt ett blixtpaket från kaffebrus och sedan deras billiga IR sändare...

Men... varför löser inte IR ut när jag knäpper av? Triggar man med den röda knappen på ovansidan så slår blixtarna som de ska men inte med avtryckaren!

Och den medföljande sladden man kan koppla mellan IR och kameran? Ser ut som ett synkuttag i den änden som skall ini kameran men ett sådant uttag finns ju ej på k10d?

Har försökt maila Kaffebrus men de svarar inte så Jag vänder mig till er kloka...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar