Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips: Tvinga fram One-Shot Focus på DReb

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Ok, ännu en 300D tråd men jag skrev DReb för att slippa kritik om att det är så många diskussioner om 300:an:)

Det har ju varit en del diskussioner om AI-Focus på kameran. Om du har problem med att du saknar ett "äkta" fokuslås på kameran så läste jag om ett knep på dpreview.

Använd skärpedjupknappen för att låsa fokus. Om du först ställer in skärpan genom att halv-trycka avtryckarknappen, så kan du sedan låsa fokuset genom att trycka in skärpedjupknappen.

Det fungerar i alla fall för mig (även om jag nu inte har haft problem med att AI-Servo slår till när jag omkomponerar)

Däremot har jag inte sett till någon hemlig knappttryckning som tvingar in AI-Servo utöver det snabba in-ut rycket med zoomringen.

--jalle (som nu har sprungit runt huset med skärpedjupknappen intryckt:)

Blir inte detta samma sak som att först komponera bilden och låsa exponeringen med tryck på "*" för att sedan rikta om och fokusera med att trycka ned avtryckaren till hälften och sedan återgå till den ursprungliga kompositionen genom att flytta kameran och därefter exponera genom at trycka ned avtryckaren helt?

/Roland - som säkert missat något

Kanske...

Du slipper exponeringslåset men i övrigt så kanske det blir samma sak...

--jalle (som alltid missar massor)

RolandM skrev:
Blir inte detta samma sak som att först komponera bilden och låsa exponeringen med tryck på "*" för att sedan rikta om och fokusera med att trycka ned avtryckaren till hälften och sedan återgå till den ursprungliga kompositionen genom att flytta kameran och därefter exponera genom at trycka ned avtryckaren helt?

/Roland - som säkert missat något

Senast ändrad:
På sidan 63 i bruksen står det om "fokuseringslås". Om man väljer fokuseringspunkt och använder det kreativa området (t.ex P) så ska fokus låsas när man tryckt ned halvvägs.
Detta funkar inte för mig. Kameran kanske håller igen en kort stund men sen börjar AF arbeta.

Är jag dum eller är bruksen dum?

Annars tycker jag att servon reagerar bra och att "AI focus AF" verkar tillförlitlig när motivet rör sig mot eller från kameran.

Samma fenomen för mig oavsett om motivet rör sig eller inte i förhållande till kameran i läge P när första fokuseringen sker. Om sedan motivet/kameran rör sig kommer kameran att försöka återfå fokus igen. Jag har noterat detta för läge P,T, A och M. Dock finns det en viss tröghet i detta, att det behöver gå några sekunder innan fokuseringslåsningen släpper och fokus åter börja jobba. Fenomenet uppstår enbart för rörliga mål och har man inte lyckats plåta på några sekunder ochkameran har upptäckt att motivet är ur fokus så hjälper kameran till att åter finna fokus. Smart drag av kameran enligt mitt tycke.

/Roland som funderar på om detta är bra eller inte

För mig fungerar fokuseringslåset exakt som det står i manualen. Eller efter pipet så är fokuseringen låst vid halv nedtryckning var hän jag än riktar kameran med programmen P - M.

Kan det då kanske bero på att jag köpte ett EF 28-105 II USM till min 300D. Jag får dessutom en otrolig skärpa i mina bilder.

Prova att snabbt flytta kameran i lite olika riktningar efter låsningen. Så blir det med mina objektiv som är fler än det medföljande...

Håller med Roland.

Det kanske är bra (smart) men om det är en tidsfördröjning det handlar om dvs. att fokuslåset håller i en viss tid så borde det stå så i manualen.
Exponeringslåset har begränsad tid, kunde vara lite längre tycker jag.

Det är helt klart att det går att lura automatiken (AI-Focus). Jag har dock inte upplevt några problem när jag kör "normal" fotografering, men när jag är ute för att testa kameran genom att låsa fokus och flytta omkring kameran så kan den hamna i ett läge då den tycker att motivet har flyttat på sig och startar AI-Servo.

Utan att vara helt på det klara med när det sker, så verkar det inträffa oftare när jag omkomponerar snabbt eller "orealistiskt" (dvs, tar fokus och sedan omkomponerar så att fokuspunkten hamnar utanför bild)

Huruvida vi ska betrakta detta som "normalt" beteende eller extremtestning med orealistiska testfall kan vi ju diskutera:). I mitt fall är det definitivt fråga om orealistiskt användning av kameran för att hitta gränserna och förstå beteendet.

--jalle

RolandM skrev:
Prova att snabbt flytta kameran i lite olika riktningar efter låsningen. Så blir det med mina objektiv som är fler än det medföljande...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar