Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips&Trix ang fartbilder/bilar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mellberg_A

Ny medlem
Har suttit sen igår och läst om era tips ang fotografering här på forumet, själv är man en glad amatör som alltid tyckt det är roligt att ta kort, och nu som först ska ja försöka mig på seriöst fina kort.

På fredag ska jag göra ett försök att ta kort på bilar i fart, på bana, vill ju såklart ha så klara och rena bilder som möjligt och med action i, jag undrar om det nån här har lite erfarenheter utav det och kan dela med sig om lite tips?

Min kamera är en Nikon D40X med 70-200 objektiv, jag behöver hjälp med så mycket inställningar osv ni bara kan, jag är helt ny på detta, så förklara gärna i "amatör" språk :)

Mvh / Anders

Sätt kameran ratt på s ställ värdet i samma hastighet som bilen går i och ställ kameran på serietagning. Följ bilen och dra iväg en serie när den åker förbi.

Öva panorering i förväg. Ställ dig vid närmaste väg där du har bilarna på ungefär samma avstånd som räserbilarna kommer att vara. Följ objektet medan du tar flera bilder i serie. Försök få din rörelse så jämn som möjligt och följa bilen så bra du kan. Det behövs lite övning för att få till det bra. Testa olika slutartider, vinklar och avstånd.

Variation!

Hej! Jag plåtar inte bilar men gokart och det är nog liknande förutsättningar. Först gäller det att vara ute i god tid och kolla in var du bäst kan placera dig. I kurvor brukar det alltid tajta till sig och där kan man få fina bilder. I dessa situationer brukar jag fokusera på någon enskild kart med litet skärpedjup. Ställer kameran på Av för bäst kontroll.
Sen blir det ju alltid fräckt med lite fart i bilderna och då är det panorering som gäller. Försök ställ dig vid sidan av en raka med en lämplig bakgrund. Ställ in kameran på Tv och välj slutartider istället. Brukar ligga mellan 1/90 och 1/250 s beroende på avstånd och fart. ISO kan behöva justeras för olika ljusförhållanden. Bara att testa vad som är bäst för den enskilda situationen. Servo fokus och högsta seriebildshastighet.
Försök flytta dig runt banan för variation i bilderna för annars kommer man lätt hem med 100 tals liknande motiv även om bilarna är olika.
Plåtar man tävling är det ju oxo bra om man siktar in sig på den troliga segraren under dom sista varven.
Varje fotograf har säkert sitt eget sätt att arbeta men detta funkar bra för mig.
Lycka till!
Mvh/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar