Annons

Tips till Stockholmare! (vad ni kan fota)

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Fick just tidningen "Vår bostad" och läste att Stockholms Stadsmuseum anordnar en dörr till 1937.

Det är alltså en lägenhet på Stickelbärsvägen nära Roslagstull som visas för allmänheten den 13, 20 och 27 oktober (2002) kl 12:00-16:00. Övriga visningar bokas genom Stockholms Stadmuseum står det.

hittar inte gatunummer eller telefonnummer, men ni kan ju kontakta Stockholms Stadsmuseum om ni är intresserade.

Det är alltså en lägenhet där precis allting är från 30-talet, tom golven. Såg lite foton i tidningen och det såg himla intressant ut. Tänkte att många nog skulle tycka att det var jättekul att fotografera där. Iof kanske man inte får, fast det stod det ingenting om i alla fall.

Jag kan själv inte åka dit, men tänkte i alla fall tipsa er!

/Kriss

Jag var där!

Vet inte om någon blev intresserad av det här. Fick ju inga svar, men å anda sidan fanns ingenting att svara på heller... bara att åka dit, den som ville. :)

Jag skulle ju inte dit först, men ändrade mig i sista ögonblicket. Har lagt upp några bilder på min sons hemsida, så ni som är intresserade av att eventuellt kolla in nästa visning kan ju ta en titt på bilderna för att få en liten uppfattning om hur det såg ut.

Här kan ni se bilderna:

http://hem.passagen.se/kriss2000/dennis/tidsresa1937.htm

Hoppas att fler har bilder härifrån. förhoppningsvis bättre än mina! ;-)

Kul att se hur det var.
Är ju då skåning så det skriker om det men kul iallafall. Trevliga bilder blev det och det var kul att läsa din lilla historia om besöket.
Ni hann med mycket på 10 minuter.
Ha det bra och så...

Vad kul att du tyckte om! Fastän... TROTS ATT... du är skåning! Haha... skojar bara! Gillar skåningar! Jag har faktiskt bott ett år i Malmö, helt ensam, när jag bara var 17 år. Bellevue tror jag att området hette... låg ganska nära Kronprinsen.

I Malmö, och ja överhuvudtaget i Skåne finns jättemycket fint att fota!

Hälsningar Kriss

*lite irriterad*

Varför är alla så rädda för färg?! Visst, det blir möjligtvis aningens konstnärligare med svartvitt men i en lägenhet från 1937 är det ju färger på tapeter, mattor, tyger, tavlor, möbler, inredning mm som gör själva det nostalgiska!

Hehe... inte ska du behöva vara arg, sånt får man ju magsår av!

Nej då, jag är inte rädd för färger, men jag kände liksom instinktivt att svart-vitt kändes mest rätt eftersom det ger en känsla av gammalt.

Men toalettpappret tex var jag bara tvungen att visa i färg, för där hade man nog förlorat den där hårda känslan. (Tror jag, vet inte)

Jag har de flesta av bilderna även i färg, i större format också för den delen... Så om det var nån speciell du fastnade för och vill titta på i färg så kan jag maila dig.

/Kriss

Jättefina bilder tycker jag.

Jag vill på intet sätt utesluta färgbilder, dom visar på ett bra sätt de färger på mattor, tapeter, tavlor, o.s.v som är viktiga.

Svartvitt passar å andra sidan väldigt bra in i tiden, efter som i alla fall jag associerar det till ett tidstypiskt foto.

Jag har Vår Bostad och läste reportaget som var väldigt intressant. Lägenheterna delades ut till fattigt folk som i princip bott i enkla arbetarstugor med åtta ungar, fotogenlampor och utedass. Att få lägenheten och flytta in var mycket större än vi kan förstå idag. En nästan oändligt stor standardhöjning. El och rinnande vatten...
Kristinas bildreportage var kanon. Mer sånt. Jag ska kanske själv göra en dokumentär om mitt dagliga busspendlande Linköping-Finspång.

Vad roligt att höra att ni tyckte om att se bilderna. Kvalitén blev tyvärr inte så bra som det hade kunnat bli om man kunde ha planerat lite bättre och haft mer tid. (Och varit bättre på att fotografera, varför är det så svårt att klämma in det... haha) ;-)

Jag hann inte fråga mycket om familjen, men jag frågade om det var "medelsvenssonhem". Hon sa att de iof var utbildad arbetarklass, men hade man många barn så var man väl automatiskt fattig.

Det stod även på en skylt att månadshyran var 47:-... hihi... Tänkte flytta in på en gång!

Det var verkligen kul att få fotografera där. Sen om man egentligen får eller inte vet jag faktiskt inte. Jag frågade om det var okay och hon log och nickade, men hon kanske trodde att jag bara skulle ta en eller två bilder.

Men det vore ju hur kul som helst att få gå dit och låna kläderna en stund och klä ut sig och göra lite riktiga gammeldagsa foton! Haha... nä, okay, jag ska ge mig, nu ska jag inte gå till överdrift.

Angående färg eller svartvitt... ja, bägge har väl sina för och nackdelar om man nu kan säga så. Men deras kläder var så blå också... kändes inte riktigt 30-tal.

/Kriss

krissybaby skrev:
...Sen om man egentligen får eller inte vet jag faktiskt inte. Jag frågade om det var okay och hon log och nickade, men hon kanske trodde att jag bara skulle ta en eller två bilder...

Klart du fick ta bilder.

Om det inte fanns en skylt om förbud eller någon ansvarig på plats förbjöd dig så har du rätt att fotografera. Laglig rätt alltså.

I Sverige kör vi med principen ”Om det inte är förbjudet så är det tillåtet”.

I många andra länder -som USA- gäller ”Om det inte är tillåtet så är det förbjudet”.

Jo, det är ju sant det du skriver, mipert! Det är jag som är lite löjlig och ska hela tiden analysera och undra.

Fast jag kände det väl lite grann som om jag var inne i någon annans hem, och då får man nog inte fotografera hur man vill. Men nu är det ju inte någons hem utan ett museum.

/Kriss

krissybaby skrev:
...Fast jag kände det väl lite grann som om jag var inne i någon annans hem, och då får man nog inte fotografera hur man vill. Men nu är det ju inte någons hem utan ett museum...

Spelar ingen roll om det är hemma hos någon.
Tills dess de gör klart för dig att du inte får fotografera så får du fotografera.
Det är den som nyttjar fastigheten/lägenheten som avgör om du får röka/dricka sprit/kolla på böcker i bokhyllan/låna telefonen men de måste säga att du inte får göra det, annars är det tillåtet.

Men självklart frågar man.

Nu skall jag titta på dina bilder medan skannern jobbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar