Annons

Tips till nästa studiotillfälle?

Produkter
(logga in för att koppla)

david.kennberg

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag och min bror har fått loss några timmar i månaden i en fotostudio. Första sessionen gick mest ut på att bekanta oss med utrustningen och pröva oss fram. Jag har aldrig satt min fot i en studio innan, men jag är redan frälst. Jag ser att det finns stort utrymme att få till riktigt bra bilder, men skulle behöva lite tips och tricks från er som plåtat i studio ett tag.

Jag har gjort ett album med några bilder från första tillfället: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=265975

Förslag till nästa session?

David
 
Skarpa trevliga bilder, men var inte rädd att exprimentera.D första bilderna anar du akgrunden på. Jag skulle nog antingen gjort som på de andra bilderna(de med vit bakgund) eller ljussatt så du fräter ut bakgrunden helt. Här får man prova sig fram flåsar du på för mycket blir konturerna taskiga.
Hälsningar Lasse
 
Hej igen!

Hur kan jag nu göra för att få bakgrunden helt svart? Som sagt, man anar bakgrunden på vissa av bilderna. Vad ska jag ha för inställningar på kameran/belysning etc för att få en yta utan struktur. På den vita bakgrunden så löste vi det genom att fläska på med ett par extra blixtar rakt på bakgrunden, men det funkar kanske inte jättebra med svart?

Ska genast kolla länkarna! Tack för bra kommentarer!
 
Hej igen!

Hur kan jag nu göra för att få bakgrunden helt svart? Som sagt, man anar bakgrunden på vissa av bilderna. Vad ska jag ha för inställningar på kameran/belysning etc för att få en yta utan struktur. På den vita bakgrunden så löste vi det genom att fläska på med ett par extra blixtar rakt på bakgrunden, men det funkar kanske inte jättebra med svart?

Ska genast kolla länkarna! Tack för bra kommentarer!

Gör precis tvärtom för att få svart - svart bakgrund utan belysning som du ser till att underexponera. Lite avstånd till bakgrunden så får du inte så mycket spillljus från modellen. Ljus bakifrån sör att få konturer på modellen kanske piggar upp? Får du den ändå inte helsvart, dra upp svärtan i efterbehandlingen.
Alternativt, lys med en svart lampa :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.