Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till en aspirerande makrofotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

josefr

Ny medlem
Hej på er!

Jag har länge tänkt börja foto makro och nu är tiden kommen att ta tag i detta.

I nuläget har jag i utrustningsväg en Canon 7D med Canon EF 100mm f/2,8 USM Macro, som jag använder med fjärrutlösare (sladd) och stativ.

Min första fråga är; kan jag komma så nära som jag vill för att ta "riktiga" makrobilder med den utrustning jag har just nu?

När/om jag ska fotografera insekter - finns det några tips på stativ eller ställningar för att klämma fast objektet om ljusförhållandena är dåliga?

Har någon några övriga tips och idéer om hur jag bör börja?

Om någon ids svara, betänkt att makro är något helt nytt för mig - men är hyfsat insatt i allmänna begrepp inom fotovärlden.

Det beror på vad du menar med "riktiga makrobilder"
Vissa menar att riktig makro är när avbildningsskalan är 1:1 och det är ju precis vad din glugg har.

Om du vill fylla hela sensorn med en flugas öga eller liknande så kommer du inte kunna göra det med 100/2.8. Då är det bättre att köra med mellanringar/bälg och "focus stacka"

Stativ använder jag aldrig när jag fotar makro så där kan jag tyvärr inte tipsa om något

Min första fråga är; kan jag komma så nära som jag vill för att ta "riktiga" makrobilder med den utrustning jag har just nu?

Beror på vad du menar med "riktiga" makrobilder. Ditt objektiv når upp till 1:1 i avbildningsskala vid närgränsen, och det är det bästa man kan få utan att köpa specialobjektiv. Det betyder att du kan fylla bilden med föremål lika små som själva sensorn, d.v.s. ner till 22.3 x 14.9 mm. Mindre föremål kräver att du beskär bilden i efterhand om du vill att de ska fylla ut hela.

Med den utrustning du har så kommer du till storlek 1:1 dvs objektet kan bli som störst storleken på sensorn, dvs du täcker väl ut en humla. Detta tycker jag är mer än tillräckligt att börja med.

Om du skulle vilja ha mer så får du stacka bilder för att få upp skärpedjupet, det kan du ifs behöva använda också på 1:1 om du önskar större skärpedjup för det är mindre än en mm på 1:1, det ökar något med mindre bländaröppning men ändå väldigt lite.

Canon har ettt objektiv som ger 5x större förstorning, men som sagt det förutsätter stackning. Jag har prövat med makroobjektiv samt mellanringar som kan ge något större än 1:1.

För att öka skärpedjupet något så kan du backa något och ta med lite mindre förstorning och sedan beskära i redigeringen.

För att hålla fast ett objekt så finns mindre stativ med krokodilklämma, är man ute så kan man sätta upp en läskärm.

Är man nere på 1:1 så behövs ofta stativ, men beroende på vad man fotograferar så är man ganska låst med stativ, men helt klart vid stackning är det ett krav.

En släde så stativet gör det enklare att sätta fokus samt att ta stackade bilder. Just nu använder jag ett snabbfäste med PU-60 fäste tror jag det heter där jag kan skjuta kameran en cm i fästet om jag lossar det något

Personligen har jag istället sattsat på att ha fast ljussättning och rörlig kamera. Sätter snabbt ner några LED lampor runt objektet samt att jag har någon typ av ringblixt på kameran, blixt eller LED.

Det är otroligt svårt att göra typ artfotografering med tillräcklig skärpa, iaf utan stackning, så ett alternativ kan vara att utnyttja det dåliga skärpedjupet till något possitivt och få en fin ljussättning och snygga bakgrunder.

Senaste boken av Fotografernas bästa bilder som handlar om makro ger väldig inspirerande bilder

Finns många tips finns på http://makrofokus.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar