Annons

Tips [sökes om panorering och kort skärpedjup]

Produkter
(logga in för att koppla)

Manken

Ny medlem
Hejsan.

Jag äger en Canon eos 450d och har ett par frågor.

1. Hur tar man fartbilder? Dvs, att t.ex. bilen är i fokus medan bakgrunden "rör på sig", blir oskarpt eller rättare sagt fartsträck och så.

2. Hur gör man så att en stillastående bil är i fokus medan bakgrunden blir mer oskarp.

Jag är jätteny inom området, så förklara gärna utförligt.

Tack på förhand!

Mvh /M

Senast ändrad:
2. Hur gör man så att en stillastående bil är i fokus medan bakgrunden blir mer oskarp.

När motivet står stilla kan man förstås inte använda rörelseoskärpa för att göra delar av bilden oskarpa. Då måste man använda riktigt stor bländaröppning (låg siffra), och avstånd mellan motiv och bakgrund. Skärpedjupet blir kortare ju större bländaröppning man har. Med längre brännvidd ökar även känslan av kort skärpedjup eftersom ett mindre utsnitt av bakgrunden kommer med i bild.

Angånde panorering ger den tidigare länken mycket bra information. Det behövs längre slutartider för att få oskärpa bakom långsammare motiv.

När motivet står stilla kan man förstås inte använda rörelseoskärpa för att göra delar av bilden oskarpa. Då måste man använda riktigt stor bländaröppning (låg siffra), och avstånd mellan motiv och bakgrund. Skärpedjupet blir kortare ju större bländaröppning man har. Med längre brännvidd ökar även känslan av kort skärpedjup eftersom ett mindre utsnitt av bakgrunden kommer med i bild.

Hur ställer man in bländare och slutartid?

http://ilev.nl/blog/wp-content/uploads/2008/11/canon450d400d.jpg

Se även tråden som är klistrad högst upp i detta forum.

Lite mer om fråga 2 som handlar om skärpedjupet. Kort skärpedjup får du som sagt genom att använda en stor bländaröppning. Det man kan tillägga är 1) att om du använder en lång brännvidd får du ett perspektiv som gör bakgrundsoskärpan mer framträdande, 2) kitobjektiv som följer med kameran brukar inte tillåta så värst stora bländaröppningar.

Gillar du kort skärpedjup så kan det vara smart att skaffa ett 50mm f/1,8-objektiv, de är rätt billiga och är mycket bättre i sämre ljusförhållanden än vanliga kitobjektiv (släpper på bländare f/1,8 in ca 4-10 gånger mer ljus än en kitzoom) och är väldigt skarpa, men saknar förstås zoom. Objektivet har alltså en fast bildvinkel. Ställ ditt objektiv på 50mm brännvidd så ser du vilken bildvinkel det ger.

En fråga till. Hur får jag kameran till full manuell. När jag har "P" kan jag inte ändra slutartid..

Även i P kan du förskjuta programmet, så att du får andra kombinationer av tid och bländare.
Rådet att läsa bruksanvisningen ovan är bra. I prinicip står allt du frågat om där, i alla fall de inledande delarna. Läge M är helt manuellt när det gäller exponeringsinställningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar