Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips sökes för nybörjare i studio!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dekoratören

Avslutat medlemskap
Hej!

Har börjat läsa fotografisk bild 1 och ska testa "studion" på skolan för första gången i morgon. Har bara fått en snabb genomgång än så länge men är sugen på att prova ändå.

Finns det några regler hur man ska ljussätta i en studio? MÅSTE man tex ha en lampa som belyser bakifrån? Förstår att det blir helt olika resultat med olika belysing...men finns det NÅGONTING man kan gå efter?

Vi har just nu en svart bakgrund, finns det någonting man ska tänka på där?

Åh, det ska bli så kul....har längtat att få göra det här läääänge. Känner mig bara så grön, men det är ju alla i början!

Tack på förhand!!

KRAM
Hanna

Nej du måste inte sätta belysning bakifrån. Det beror naturligtvis på vad du vill uppnå. Ofta kan det dock vara effektfullt att lägga en blixt/lampa i håret för att framhäva konturen, speciellt på mörkhårig person mot mörk bakgrund.

När du plåtar mot mörk bakgrund skall du tänka på att inte placera modellen för nära. Ha gärna 1,5-2m eller så mellan objekt och bakgrund för att undvika att ströljuset på fonden blir för starkt.

Om du skall plåta en person kan du börja med att sätta 1,5-2 stegs skillnad mellan ansiktshalvorna (alltså typ f5,6-7 på ena sidan och f11 på andra). Om du då exponerar efter f11 kommer du att få lagom skugga i ansiktet för att konturer och drag skall synas. Rikta inte ljuset från samma håll som du har kameran, då kommer du att få en tråkig, platt bild där dragen i ansiktet blir mycket svåra att se. Se bilden för en grunduppställning.

Ett sista råd bara: Experimentera mycket! Ta gärna anteckningar eller digitalbilder och försök lista ut vad som gjorde bilden bra eller dålig.

Bilagor

• studio.jpg
    studio.jpg
    45 KB · Visningar: 299
Jag blev väldigt nyfiken, har ni ingen lärare som utbildar er?

Antar att du menar Fotografisk bild A.

Strunta i att krångla till det, använd en belysning första gången, troligen har ni väl blixtar med paraply.
Använd då ett paraply från sidan av kameran inte 45° utan lite närmre kameran.
Använd en vit skiva som reflexskärm på andra sidan.

Ta era bilder och analysera dem.

Tackar, tackar..blev så glad..

för att Ni svarde så fort.

Ja, det är fotografisk bild A som jag just har börjat på. Skolan heter Info komp där man har föreläsningar, seminarium samt studiestugor. Vi har inte kommit så långt ännu men jag vill prova studion och inte vänta tills vi går igenom den ordentligt då troligtvis alla andra oxå kommer att vilja prova.

Jag har en simpel canon 1000 (EOS) som jag plåtar med, har INGA pengar till någon ny men SKA iallafall bli bra på att fotografera.

Tack än en gång för tipsen....ska se om jag kan redovisa något resultat senare.

KRAM
Hanna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar