Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips : Så här förvarar och indexerar jag mina fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

erik.p

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta hur jag gör, ifall det är någon som går i tankar kring hur man ska hålla ordning på sina fotografier, och även hur man kan spara dem på ett säkert sätt.

Jag säger inte att detta är det smartaste/bästa, men det funkar för mig...


Huvuddator
En PC (men Mac skulle gå lika bra) där jag initialt importerar och bearbetar fotografierna. När jag är klar med bearbetningen flyttar jag dem till NAS #1 (se nedan).

Denna PC har två SSD hårddiskar i Raid 0 (dvs samma information skrivs till båda samtidigt - en hårdisk kan dö utan att nåon information går förlorad).

Jag anvvänder Googles Picasa för att "tagga" och köra ansiktsigenkänning på fotografierna.
Det viktigaste - Picasas databas - har jag i en mapp som synkroniseras online (jag använder Googels Drive, men Dropbox m.fl. skulle säkert gå lika bra).
Detta upplägg innebär att en hårddisk kan dö, utan att någon information går förlorad, och hela datorn kan brinna upp/bli stulen, utan att jag måste tagga om alla bilder etc.
(Picasa skapar också små filer i varje mapp, men detta är inte den faktiska databasen (vid en databas krasch används tydligen dessa filer för att försöka pussla ihop databasen igen)).
När jag arbetar med Picasa trycker jag på "paus" för automatisk synkronisering av mappen som databasen ligger i, för jag har märkt att databasen skrivs till hela tiden, och detta förvirrar synkroniseringen.
När jag arbetat klart i Picasa startar jag synkroniseringen igen, och den läser upp förändringarna till Google Drive.

Mina ca 12 000 fotografier för en databas som är ca 2 Gb stor ("thumbnails" lär utgöra majoritet av dessa 2Gb).
(Tidigare hade jag databasen på min NAS, men det blev för segt (PC:en är trådlöst ansluten, och men en 2 Gb stor databas bör den ligga på samma dator)).


NAS #1
Här sparar jag mina fotografier.

Denna NAS har sina hårddiskar i Raid5, dvs. en disk kan dö, utan att någon information går förlorad.
Som en liten onödig bonus sparar den även ner Picasa databasen från Google Drive varje natt.


NAS #2
Denna har jag inte hemma.
Detta är en liten 1 diskars NAS som varje natt gör en back up från NAS #1 av mina fotografier (och faktiskt Picasas Databas (igen!).
Jag använder Rsync för back up, och den letar bara efter förändringar, så filer som det inte hänt något med läser den inte en gång till.


Upplägget ovan gör att

1) Min PC:s ena hårddisk kan dö
2) Min NAS i hemmet kan ha en av sina hårddiskar krascha.
3) Vid ett katastrofscenario - brand, inbrott - har jag ändå både mina fotografier och all indexering intakt.
4) Löpande kostnad (månadsavgift) = 0 kronor.
 
Hur ser kalkylen ut om man räknar kostnader för diskar? (Det verkar blir några stycken, som ibland måste bytas pga haveri, ibland måste ersättas pga utrymmesbrist)
 
Jag antar att du syftar på och använder RAID 1 (spegling) och inte 0 på huvuddatorns SSD:er.
 
@jaan v - Ja, jag har inte riktigt räknat någon kalkyl kontra en renodlad molntjänst, men diskar är billiga. I mitt liv har jag bara haft en hårddisk krasch, och det var en SSD - vilket gjorde att jag fick installera om slla program etc. Efter den upplevelsen köpte jag två SSD och satte in i samma dator.

@reboot81 - ja exakt, jag skrev fel. Tack för påpekandet. Ska stå RAID 1 alltså. Synd att man inte kan editera inlägg (men det är jag väl knappast först med at påpeka...).
 
Jag skulle rekommendera att man kör en lokal backup (till NAS, extern disk etc) och sedan en backup till molnet. Har du inbrott eller eldsvåda så är din lokala backup borta men då kan du dra ner den från molnet. I omvänd situation, skulle din disk i datorn rasa och du är i behov av din backup så går det givetvis snabbare att bara lasta över den från din lokala backup än att dra ner den från molnet. Hur som, båda är viktiga för att täcka allt.

För molnbackup finns det flera lösningar men jag rekommenderar Crashplan. Jag använder mig av dem och det går väldigt smidigt, dessutom ingen begränsning på utrymmet då jag använder Crashplan+ Unlimited för ca $50 om året.
 
@reboot81 - ja exakt, jag skrev fel. Tack för påpekandet. Ska stå RAID 1 alltså. Synd att man inte kan editera inlägg (men det är jag väl knappast först med att påpeka...).

Man kan inte redigera ett inlägg efter att någon annan har svarat på det, och det är precis så det ska vara. Diskussioner kan bli fruktansvärt förvirrande annars.
 
@ZinneD - Ja, Crashplan - eller liknande molntjänster är smidiga - i mitt fall fick jag en NAS över, då jag bytte upp mig i storlek, och då skapade jag min egen molntjänst. Fördelen är jag själv kan kontrollera exakt vad som sker... (vad händer om Crashplan går i konkurs etc. etc.)

Gillar man att pilla med datorer och slita sig i håret av vrede då och då -> två NAS.
Vill man bara att allt "ska funka" -> En NAS och sen en molntjänst.

Tveksam till att det rent ekonomiskt går att räkna hem två NAS kontra en NAS + molntjänst, men över en längre tidsperiod kanske det gör det. beror ju på prisutveckling av molntjänster etc.

@eskil23 - Ok, då är det åtminstone ett medvetet val. Många andra forum (de flesta?) tillåter det, så det kanske bara är en vanesak. Tack för förtydligandet.
 
@eskil23 - Ok, då är det åtminstone ett medvetet val. Många andra forum (de flesta?) tillåter det, så det kanske bara är en vanesak. Tack för förtydligandet.

Du kan redigera ett inlägg upp till 15 minuter efter att det postats för att rätta skrivfel och dylikt. Efter det blir det låst av just den orsak som beskrivits ovan.

/Mod
 
Tänkte bara berätta hur jag gör, ifall det är någon som går i tankar kring hur man ska hålla ordning på sina fotografier, och även hur man kan spara dem på ett säkert sätt.

Jag säger inte att detta är det smartaste/bästa, men det funkar för mig...


Huvuddator
En PC (men Mac skulle gå lika bra) där jag initialt importerar och bearbetar fotografierna. När jag är klar med bearbetningen flyttar jag dem till NAS #1 (se nedan).

Denna PC har två SSD hårddiskar i Raid 0 (dvs samma information skrivs till båda samtidigt - en hårdisk kan dö utan att nåon information går förlorad).

Jag anvvänder Googles Picasa för att "tagga" och köra ansiktsigenkänning på fotografierna.
Det viktigaste - Picasas databas - har jag i en mapp som synkroniseras online (jag använder Googels Drive, men Dropbox m.fl. skulle säkert gå lika bra).

Detta upplägg innebär att en hårddisk kan dö, utan att någon information går förlorad, och hela datorn kan brinna upp/bli stulen, utan att jag måste tagga om alla bilder etc.
(Picasa skapar också små filer i varje mapp, men detta är inte den faktiska databasen (vid en databas krasch används tydligen dessa filer för att försöka pussla ihop databasen igen)).
När jag arbetar med Picasa trycker jag på "paus" för automatisk synkronisering av mappen som databasen ligger i, för jag har märkt att databasen skrivs till hela tiden, och detta förvirrar synkroniseringen.
När jag arbetat klart i Picasa startar jag synkroniseringen igen, och den läser upp förändringarna till Google Drive.

Mina ca 12 000 fotografier för en databas som är ca 2 Gb stor ("thumbnails" lär utgöra majoritet av dessa 2Gb).
(Tidigare hade jag databasen på min NAS, men det blev för segt (PC:en är trådlöst ansluten, och men en 2 Gb stor databas bör den ligga på samma dator)).


NAS #1
Här sparar jag mina fotografier.

Denna NAS har sina hårddiskar i Raid5, dvs. en disk kan dö, utan att någon information går förlorad.
Som en liten onödig bonus sparar den även ner Picasa databasen från Google Drive varje natt.


NAS #2
Denna har jag inte hemma.
Detta är en liten 1 diskars NAS som varje natt gör en back up från NAS #1 av mina fotografier (och faktiskt Picasas Databas (igen!).
Jag använder Rsync för back up, och den letar bara efter förändringar, så filer som det inte hänt något med läser den inte en gång till.


Upplägget ovan gör att

1) Min PC:s ena hårddisk kan dö
2) Min NAS i hemmet kan ha en av sina hårddiskar krascha.
3) Vid ett katastrofscenario - brand, inbrott - har jag ändå både mina fotografier och all indexering intakt.
4) Löpande kostnad (månadsavgift) = 0 kronor.

Hej!

Du skriver att du kör databasen mot google drive, hur stor är databasen och hur gör du? Jag hittar bara hur man gör backup men det är ju inte samma sak..

Tack på förhand!

MArkus
 
Hej!

Du skriver att du kör databasen mot google drive, hur stor är databasen och hur gör du? Jag hittar bara hur man gör backup men det är ju inte samma sak..

Tack på förhand!

MArkus

Ledsen för sent svar, var på semsester.
Databasen är på 2,93 Gb.
Den ligger i Google Drive mappen, som automatiskt backas up till "molnet", så den ligger ju både på min hårddisk, och i molnet.
 
Ledsen för sent svar, var på semsester.
Databasen är på 2,93 Gb.
Den ligger i Google Drive mappen, som automatiskt backas up till "molnet", så den ligger ju både på min hårddisk, och i molnet.

Känner mig trög men hur flyttar du databasen? Försökt googla fram ett vettigt svar men kommer inte in på rätt spår. Gör man en backup blir den ju jättestor. Vad missar jag?
 
Känner mig trög men hur flyttar du databasen? Försökt googla fram ett vettigt svar men kommer inte in på rätt spår. Gör man en backup blir den ju jättestor. Vad missar jag?

Hmm...jag gör inget aktivt med light room databasen, annat än att jag talar om att den ska ligga i min google drive mapp på hårddisken. Innan jag börjar jobba i lr trycker jag på pause för autoupdate för google drive. När jag är klar och stängt lr, unpausar (ursäkta horribel svenska) jag google drive, och de ändringar som skett i lr databasen syncas automatiskt upp mot molnet.

Förtydligande detta?

Mvh,

Erik
 
Nu känner jag mig ännu trögare =)

Hur och var kan jag tala om för picasas databas var den ska ligga? Jag hittar inte var på datorn databasen lagras idag och därför kan jag inte flytta den till google drive såsom du gjort.

https://productforums.google.com/forum/#!topic/picasa/8oFTnAJ1-nM

Där ligger den inte hos mig.

Hoppas jag lyckas förklara vad det är som jag är ute efter.

Ledsen att jag förvirrade allt och började yra om Lightroom (LR) - Picasa menar jag såklart.

Tråden du hänvisar till är startad 2009, så den hade jag tagit med en nypa salt.
Var databasen hamnar beror nog på vilket operativsystem du har.
För windows kan man läsa här var den finns (du ska visserligen inte bygga om din databas, men principen är densamma)

https://sites.google.com/site/picas...icasa/troubleshooting/how-to-rebuild-database

När du väl hitta din databas (och tagit en kopia till din moln-bakupade-mapp på hårddisken) kan du picasa ange att den ska använda denna databas istället (tools -> experimental -> choose database location").

/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.