ANNONS
Annons

Tips - ruffig stil på färgbild i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
När jag satt och fibblade med en bild härom natten kom jag på en effekt som jag tycker ger en skönt ruffig och lite rå känsla. Förmodligen är det flera som redan listat ut denna effekt, men jag beskriver den ändå.

1. Utgå från en färgbild. Du kan med fördel efterbelysa bildens högdagrar så de blir lite mörkare än vad som känns naturligt och/eller dra ned kontrasten något.

2. Markera först hela bilden (ctrl+a) för att därefter kopiera den (ctrl+c).

3. Låt kopian ligga kvar i arbetsminnet medan du omvandlar originalet till en svartvit bild genom att välja Image/Adjustments/Desaturate.

4. Klistra in kopian (ctrl+v) över den svartvita bilden.

5. Välj nu alternativet Overlay i den rullgardinsmeny som finns uppe till vänster i lagerpaletten.

6. Justera bildens färgmättnad genom att dra ned på opaciteten i lagerpaletten. Detta steg behövs egentligen inte, men kan göras om man vill få en bild med återhållsamma färger.

Färdig.

Man kan, vilket jag gjort nedan, med fördel lägga på lite korn, repor, rysk himmel och en ruffig ram om man vill få bilden ännu hårdare.

Jag har försökt efterlikna effekten man får med denna metod genom att mekka med kurvor, kontraster, nivåer och färgmättnad. Men jag tycker helt klart att denna metoden ger snyggast resultat.

/Joakim

Originalbild:

Bilagor

• p1010012.jpg
    p1010012.jpg
    27.6 KB · Visningar: 657
Senast ändrad:
Jag använder mig ofta av dessa så kallade blandningslägen i Ps.

Om man t ex klistrar ihop flera bilder till collage är det bra att använda något blandningsläge. De olika lagrens pixlar blandas då och ser inte så inklistrade ut.

Lasse H skrev:
Jag använder mig ofta av dessa så kallade blandningslägen i Ps.

Om man t ex klistrar ihop flera bilder till collage är det bra att använda något blandningsläge. De olika lagrens pixlar blandas då och ser inte så inklistrade ut.

Ja visst är dom bra. Precis som du nämner kan man använda blandningslägena till mycket. Har kommit på flera användbara kombinationer. Den jag beskriver ovan var dock den jag tyckte gav ett använtbart och snyggt resultat på ett enklet sätt.

Det man kan tänka på är att bilden inte får vara för ljus, då blir effekten lätt för överdriven. Men det kan man ju lätt fixa genom att dra ned kontraster och ljushet något i innan. Man får helt enkelt testa sig fram.

/Joakim

Ta en naturbild t ex.

Gör en lagerkopia och dra ner opaciteten till ca 35% på kopian.

Ändra till blandningsläge Overlay och du kommer att få en kontrast, färg och skärpeförbättring i nio fall av tio.

Enligt min mening i alla fall.

Bara ett användningsområde.

Jag har dessutom en förkärlek för just Overlay som jag använder ofta.

Kontrastförbättring till s/v är ett annat användningsområde.

man kan korta ner arbetsflödet en hel del.

1. höj kontrasterna ordentligt med levels.

2. dra ner färgmättnaden rejält med nyans/mättnad.

Bilagor

• mogge.jpg
    mogge.jpg
    36.4 KB · Visningar: 468
Estethia skrev:
man kan korta ner arbetsflödet en hel del.

1. höj kontrasterna ordentligt med levels.

2. dra ner färgmättnaden rejält med nyans/mättnad.

Här sitter man stöddig och uppblåst och tror man kommit på något smart...så kommer självklart Christel (vem annars) och släpper denna bomb! ;-)

/Joakim

Liax skrev:
Här sitter man stöddig och uppblåst och tror man kommit på något smart...så kommer självklart Christel (vem annars) och släpper denna bomb! ;-)

/Joakim
ops... ;o)

inte meningen att bomba... <:eek:)
tänkte bara effektivisera lite.
i första bilden så går du ju längre med rysk himmel, ram, repor osv och jag tänkte mest att första stegen går fortare så här.
sen är ju egentligen inte hur man gör det som är det viktiga, det är hur resultatet blir, vägarna dit kan gärna vara olika.
men vissa av oss (jag tex. ;o) gillar tidsbesparing även i skapandets konst.

tamino skrev:
Hur gör man repor.? Har länge undrat det och nu är rätt tillfälle att fråga. :)

Då jag har använt repor på mina bilder har jag gått den krångliga vägen.
jag har framkallat en oexponerad rulle som jag sedan misshandlat genom att kliva på den. Därefter har jag scannat resultatet. Har nu ett litet arkiv av repor som jag kan använda efter lite bearbetning.
MVH
Olav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar