Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips Provence

Produkter
(logga in för att koppla)

Birdman

Aktiv medlem
Åker till Provence under sommarsemestern och undrar om det är någon som varit i där och vill dela med sig av tips på spännande och intressanta platser och ställen att besöka ur en fotografisk synvinkel. Det som är lite löst inplanerat just nu är Gorges du Verdon, Rhônedalen, lavendelfält, flamingos i Camargue och de 4 världsarv som finns i området - Arles, Avignon, Pont du Gard och Orange.

Vad som helst kan vara av intresse...

// Daniel

provence...

Har mest erfarenhet av Cote d'azur - kan rekommendera Antibes, Juan Les Pins men främst Éze.

Éze ligger på vägen till Monaco, uppe på en bergstopp ligger en by, mysig o vandra genom, på toppen finns en trädgård.. utsikt över hela rivieran.

Biot heter en by som ligger precis bakom Antibes, där tillverkar de glas och grejer, finns även en trevlig by där känns lite medeltiden. Även grasse har mkt glas tillverkning och parfymer tror jag? Ska vara fint, ej varit där.

Antibes som stad/by är mysigt, gamla stan på kvällen...fint gammalt slott, Juan Les Pins tycker jag er veldigt trevligt, det finns en hamn som heter Port de L'Olivette som jag gillar väldigt mkt, krånligt att parkera med bil där, väldigt små "stränder" = få turister.

I antibes har du även Marineland, djurpark med bla späckhuggarshow. Massa fåglar etc etc... även häftig minigolfbana med vattenfall och grejer.

Roquefort les pins, väldigt mysig by, känns väldigt franskt.

Jag vet inte om det hjälpte något, men Provence är väldigt stort och det finns tusen saker och se , du kommer nog ha en fin semester =) mvh

Missa inte vingårdarna

Är man i Provence/Rhone skall man inte missa vingårdarna.

Området ca 1 mil norr om Avignon är känt för sina chateauneuf du pape viner och längre norrut längs floden Rhone finns flera av vinvärldens absoluta topproducenter.

Avignon är isig värt flera dagar, pont du avignon och det gamla påvepalatset erbjuder magiska vyer.

Gällande världsarven är de fantastiska, men vill man undvika massor av folk rekommenderas tidiga besök.

Camargue och Lattes är också makalöst vackra med sina flamingos och vita hästar.

Bilagor

• Rhoneriversmall.jpg
    Rhoneriversmall.jpg
    233 KB · Visningar: 40
  • winecellar small.jpg
    winecellar small.jpg
    252.6 KB · Visningar: 40
Brukar vara nere i Cote d'azur också,

Gorges du Verdon är riktigt häftigt men några saker att tänka på:
* kör försiktigt, tuta gärna innan du ger dig in i en dold kurva (dvs. där du inte ser något framåt), det är fri hastighet i hela området förutom genom orterna, vilket gör att det är många motorcyklister och sportbilar ute och kör på de kringliga småvägarna.
* det är rätt så ont om parkeringsutrymmen, finns lite här och där längs vägarna men inte överdrivet mycket
* Jag var där i slutet på augusti och det var runt 10 grader på morgonen och sedan 35 grader på dagen, bara bra att tänka på :)
* vissa delar är militära övningsområden, så håll utkik efter skyltar längs vägarna med döskallar på, jag var på väg att knalla in i ett område där de har övningar med skarp ammunition om det inte hade varit för min sambo som kan en del franska :)
* Passa på att stanna till vid Lac de Sainte Croix när ni ändå är vid Gorges du Verdon, kan vara skönt med en liten paus vid vattnet och det är en härligt klarturkos färg på vattnet. Går även att hyra båtar (både trampbåtar och de med elmotorer)

Kan även bara hålla med Plonis om Ezé (inte Ezé su Mer), väldigt fin by dock rätt så mycket amerikanska kryssningsgäster när jag var där men sådant får man leva med. Kan även rekommendera en lunch på Chateu Eza, fantastisk mat och utsikt, om än lite dyrt

Sedan har du den gamla konstnärsbyn St Paul de Vence som är en pittoresk liten bergsby

Som Timo nämner så har du Chateauneuf de Pape och även Beume de Venice (väldigt bra Muscat viner, dvs. dessertviner, rekommenderar ett vinhus som heter Bernadine). Kan vara värt att ta en natt i Orange om du inte vill besöka båda områdena på samma dag, blir en del att testa :)

Annars har du Ile St Marguerite och Ile Saint-Honorat som är två små öar utanför Canne och det går båtar ut. På Ile St Marguerite så hölls mannen med järnmasken fången och de har även ett museum (även om jag inte var jätteimponerad av museet)

Men det finns som sagt massor att se och uppleva! :)

Du har fått många bra tips redan. Jag gjorde en vecka för just ett år sedan och besökte nedan platser. Det var omväxlande med hav och kust, inland och berg. Googla och se vad som passar dig. Här är de platser som jag besökte. Byn Oppède-le-Vieux är en underbart vacker och enslig by som jag varmt rekommenderar. Cassis med sin pittoreska småbåtshamn är charmig - men en turistfälla. Detsamma kände jag för Camargue med flamingos. Visserligen sevärt, men inte något som jag skulle besöka igen. Arles blev en favorit tillsammans med Avignon. Vägen för att se Gordes du Verdon var helt underbar och den gick i sakta tempo med bil - inget som helst stressande. Jag hann dessvärre inte med Aix eller Orange - men det blir fler resor. Här är platserna jag stannade vid; Le Lavandou, Cassis, Avignon, Villeneuve-les-Avignon, Arles, Oppède-le-Vieux, Forcalquier, Valensole, Moustiers Sainte-Marie, Gordes du Verdon, Valbonne. Hoppas du får en härlig fotoresa! // mvh Bosse

Tackar och bockar för tipsen! Ska se om det är något som passar in på vår rutt. Flygbiljetterna köptes igår :)

// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar