Brukar vara nere i Cote d'azur också,
Gorges du Verdon är riktigt häftigt men några saker att tänka på:
* kör försiktigt, tuta gärna innan du ger dig in i en dold kurva (dvs. där du inte ser något framåt), det är fri hastighet i hela området förutom genom orterna, vilket gör att det är många motorcyklister och sportbilar ute och kör på de kringliga småvägarna.
* det är rätt så ont om parkeringsutrymmen, finns lite här och där längs vägarna men inte överdrivet mycket
* Jag var där i slutet på augusti och det var runt 10 grader på morgonen och sedan 35 grader på dagen, bara bra att tänka på
* vissa delar är militära övningsområden, så håll utkik efter skyltar längs vägarna med döskallar på, jag var på väg att knalla in i ett område där de har övningar med skarp ammunition om det inte hade varit för min sambo som kan en del franska
* Passa på att stanna till vid Lac de Sainte Croix när ni ändå är vid Gorges du Verdon, kan vara skönt med en liten paus vid vattnet och det är en härligt klarturkos färg på vattnet. Går även att hyra båtar (både trampbåtar och de med elmotorer)
Kan även bara hålla med Plonis om Ezé (inte Ezé su Mer), väldigt fin by dock rätt så mycket amerikanska kryssningsgäster när jag var där men sådant får man leva med. Kan även rekommendera en lunch på Chateu Eza, fantastisk mat och utsikt, om än lite dyrt
Sedan har du den gamla konstnärsbyn St Paul de Vence som är en pittoresk liten bergsby
Som Timo nämner så har du Chateauneuf de Pape och även Beume de Venice (väldigt bra Muscat viner, dvs. dessertviner, rekommenderar ett vinhus som heter Bernadine). Kan vara värt att ta en natt i Orange om du inte vill besöka båda områdena på samma dag, blir en del att testa
Annars har du Ile St Marguerite och Ile Saint-Honorat som är två små öar utanför Canne och det går båtar ut. På Ile St Marguerite så hölls mannen med järnmasken fången och de har även ett museum (även om jag inte var jätteimponerad av museet)
Men det finns som sagt massor att se och uppleva!