ANNONS
Annons

Tips på vinklar, positionering och "att tänka på" vid HÄSTFOTOGRAFERING?

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
På söndag blir det full rulle. Jag ska fota en unghäst för att matte vill ha lite trevliga bilder på sig och hästen (ett par uppsuttna kanske barbacka och träns?) och allmänna bilder för att dokumentera hur han ser ut bara.
Sen är det hopptävlingar som jag tänkte fota lite av, eftersom jag inte fotat så mycket hoppning förut. Och slutligen är det en tjej som vill att jag fotar henne och hästen som en del av studentfotografering och även ridbilder (dressyr/barbacka) och lite porträtt med häst och ägare.

Jag gissar att det kommer att bli knöligt att komma på kreativa vinklar, och positionering mm för så många bilder på samma dag, så alla tips på hur man kan göra hästbilder mer intressanta emottages TACKSAMT. Jag brukar huka mig, fota snett bakifrån, rakt framifrån, snett uppifrån och har även legat på marken raklång och fotat uppåt.. (Bilder på detta finns att se i min blogg, yezzcorner.com under hästar och ridsport eller fotografering)

Det sista jag vill är att drabbas av idétorka, men inte heller klicka för klickandets skull så att säga.. så snälla, kom gärna med länkar och förslag eller beskrivningar på hur man kan tänka!
Tack på förhand.
Jessica

I brist på andra svar här så gör jag ett försök trots att jag inte fotat häst nästan alls :eek:)

I din situation skulle jag söka efter så ren bakgrund som möjligt. Ljusare eller mörkare än själva hästen spelar ingen roll, bara det är skillnad. Det låter ju lite som "porträtt" så då gäller det att separera objektet från omgivningen.

Här är ett anti-exempel från idag. Jag hittade ingen häst men väl en get, vi kan låtsas att det är en väldigt liten häst fast med horn :)

En sån här bild hade möjligen (jag repeterar: möjligen) kunnat bli intressant om inte bakgrunden varit så rörig - förutom rak horisont, gloende svarta småpolare, avsaknad av ett bakben etc. Större exemplar finns här

Bilagor

• IMG_4739 400.jpg
    IMG_4739 400.jpg
    80.2 KB · Visningar: 1,995
Senast ändrad:
Sånt här kan man inte riktigt tipsa om på ett bra sätt utan som fotograf så måste du själv ha den kreativiteten och experimentlustan att kunna hitta bra och intressanta samt ovanliga vinklar att fånga dina motiv från. Så experimentra när du väl är på plats, ta många bilder, se vad som känns bra och dåligt.

Gå på känsla helt enkelt, det är det bästa tips jag kan ge dig.

/ Magnus

Senast ändrad:
Tack båda för svar, jag tror att vad gäller bakgrund så försöker jag att göra det bästa av de omgivningar som finns, exempel på mina bilder finns på yezzcorner.com och i mitt album (jag är en aning lat och laddar inte upp så många bilder då jag måste ändra storlek på dem för att de ska godkännas här).
Jag inser att man får testa sig fram, men samtidigt är det bra med några idéer att utgå ifrån.. Jag startar en ny tråd med en lite annorlunda inriktning för jag tror att jag formulerade mig lite fel jämfört med vad jag söker. Tack igen för era svar. Jag ska ta dem i beaktande!
Mvh Jessica

Vad ska jag tänka på vid HÄSTFOTOGRAFERING?

Jag är en amatörfotograf, som avskyr den tekniska biten med fotograferandet, jag vill gärna hålla det enkelt, och jag tycker oftast om "klassiska" porträttbilder själv. Men jag vill samtidigt tänka "outside the box" för att variera mig, så att alla mina bilder inte blir samma sak fast med olika hästar.
Har ni förslag på vad jag ska tänka på när jag ska fota hästar?

Upcoming events för min del är:

-En unghäst som är under inridning. Porträtt med sin ägare. Jag funderar på att ev ta barbackabilder på dem, men vad kan mer passa tro?

-Hopptävling. Jag har i princip inte fotat hoppning alls innan, då det inte är något som jag gillar att rida själv (jag är dressyrtönt, haha) Tips på hur jag ska tänka, placera mig för att få bra bilder och hur jag ska vinkla mig för att variera bilderna mellan olika ekipage mottages tacksamt. Jag kommer med stor sannolikhet att få stå på samma plats hela tiden nämligen. Tävlingsplatsen har dessutom oerhört störig bakgrund med en massa ledningar och master överallt, och belysningsstolpar på ridbanan dessutom. Mycket som kan förstöra en bild alltså!

-Studentfotografering med häst, porträtt och ridbilder med och utan sadel, men även lite annorlunda bilder vill tjejen ha.

Jag fotar med en Canon EOS 1000D med Sigma 70-300 1:4-5.6 objektiv.

Tack på förhand för alla ev förslag på tekniker eller tankar om hur man fotar hästar :D
Mvh Jessica, Enköping

Tack båda för svar, jag tror att vad gäller bakgrund så försöker jag att göra det bästa av de omgivningar som finns, exempel på mina bilder finns på yezzcorner.com och i mitt album (jag är en aning lat och laddar inte upp så många bilder då jag måste ändra storlek på dem för att de ska godkännas här).
Jag inser att man får testa sig fram, men samtidigt är det bra med några idéer att utgå ifrån.. Jag startar en ny tråd med en lite annorlunda inriktning för jag tror att jag formulerade mig lite fel jämfört med vad jag söker. Tack igen för era svar. Jag ska ta dem i beaktande!
Mvh Jessica

Hoppa in på mosebackefotografiska.se, regga dig där och sen kan du posta bilder hur stora som helst - och kanske få fler svar...

Jag är en amatörfotograf, som avskyr den tekniska biten med fotograferandet

Det underlättar lite att ha kläm på tekniken, men den är ju i sig aldrig det viktiga - bara ett sätt att tydligare se vad man gör. Men, basgrejer som tid och bländare är ändå svåra att helt bortse från, de påverkar så oerhört mycket att man krånglar till det för sig om man inte funderar lite på dem.

jag vill gärna hålla det enkelt, och jag tycker oftast om "klassiska" porträttbilder själv. Men jag vill samtidigt tänka "outside the box" för att variera mig, så att alla mina bilder inte blir samma sak fast med olika hästar. Har ni förslag på vad jag ska tänka på när jag ska fota hästar?

Upcoming events för min del är:

-En unghäst som är under inridning. Porträtt med sin ägare. Jag funderar på att ev ta barbackabilder på dem, men vad kan mer passa tro?

Misstänker att unghästar är rätt livliga? Det kan ju vara något att fånga, till exempel genom att fota hästen medan den springer runt med lite längre slutartider och "svepa med", alltså att du följer med i hästens rörelser - kan ge läcka bilder. Lite som jag gjort i bilderna nedan. Inte hästar, men du ser hur bakgrunden blir oskarp och förstärker känslan av rörelse:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2327016.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1817807.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1483670.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1006234.htm?set=mp

Närbilder är aldrig fel - som en ren "porträttbild" på hästen med bara huvudet. Kanske både ensam och med ägaren intill?

Har du någon vidvinkel? Kan vara effektfullt om man går lite nära och provar lite olika perspektiv, som att kliva upp på en pall och fota lite nedåt (en annorlunda vinkel för oss människor) eller att ta en bild "över axeln" på hästen, att man som betraktare av bilden ser samma vy som hästen själv betraktar och hästens huvud är förgrund i ena kanten.

-Hopptävling. Jag har i princip inte fotat hoppning alls innan, då det inte är något som jag gillar att rida själv (jag är dressyrtönt, haha) Tips på hur jag ska tänka, placera mig för att få bra bilder och hur jag ska vinkla mig för att variera bilderna mellan olika ekipage mottages tacksamt. Jag kommer med stor sannolikhet att få stå på samma plats hela tiden nämligen. Tävlingsplatsen har dessutom oerhört störig bakgrund med en massa ledningar och master överallt, och belysningsstolpar på ridbanan dessutom. Mycket som kan förstöra en bild alltså!

Jag är själv ingen hästmänniska, men fotograferar mycket sport av alla sorter.

Det där med rörig bakgrund är ett elände man ofta får kämpa mot. Det kanske inte går i just det här fallet, men det allmänna tricket är ju i grund och botten att hitta ett ställe där det är närmre mellan dig och motivet (häst + hoppare) än mellan motivet och bakgrunden. Ju större den skillnaden är, desto mer blurrad bakgrund får du. Som här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2327017.htm
(en av få hästbilder jag tagit :)
Det är det här som gör att man som sportfotograf helst vill komma så nära händelserna som möjligt ... Kan du komma ut på banan och sitta någonstans kan det vara en stor hjälp.

Ett annat sätt att hjälpligt städa i bakgrunden är att ta en låg position och så mycket som möjligt fota snett uppåt - himlen är låångt borta och kan funka bra som bakgrund. Men, den kan också vara jobbig beroende på ljuset - fota mot en en molnig himmel i motljus blir sällan snyggt.

Det här att tvingas stå på ett ställe hela tiden är en vanlig situation vid sportfoto och det var därför gudarna gav oss zoomobjektiv Har du chans att välja position, försök hitta en där ekipagen kommer mot dig vid fler än ett tillfälle, så att du får flera chanser att fota varje enskilt ekipage.

Just ja, fota ekipagen framifrån. Man vill ju ha med ögon och ansikten. Bilder bakifrån är sällan bra. Från sidan kan funka, där ser man ju ofta ansikten. Exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1483677.htm
(samma tillfälle som andra hästbilden)

-Studentfotografering med häst, porträtt och ridbilder med och utan sadel, men även lite annorlunda bilder vill tjejen ha.

Prova lite som med unghästen ovan.

Har du chans att själv sitta till häst? Kan ju vara läge att rida intill henne någonstans där vyn framåt är ok och ta bilder "äver axeln" på henne, alltså att få en bild där det känns som man ser det hon ser och där hon finns med i förgrund/kanten av bilden.

Och prova det där med rörelseoskärpa, det kräver många försök, men man lär sig efterhand och det kan bli rätt koola bilder.

Studentmössa på hästen? :)

Jag fotar med en Canon EOS 1000D med Sigma 70-300 1:4-5.6 objektiv.

Skall fungera bra. Har du något vidvinkligare också? Typ kitobjektivet?

Det underlättar lite att ha kläm på tekniken, men den är ju i sig aldrig det viktiga - bara ett sätt att tydligare se vad man gör. Men, basgrejer som tid och bländare är ändå svåra att helt bortse från, de påverkar så oerhört mycket att man krånglar till det för sig om man inte funderar lite på dem.

Misstänker att unghästar är rätt livliga? Det kan ju vara något att fånga, till exempel genom att fota hästen medan den springer runt med lite längre slutartider och "svepa med", alltså att du följer med i hästens rörelser - kan ge läcka bilder. Lite som jag gjort i bilderna nedan. Inte hästar, men du ser hur bakgrunden blir oskarp och förstärker känslan av rörelse:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2327016.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1817807.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1483670.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1006234.htm?set=mp

Närbilder är aldrig fel - som en ren "porträttbild" på hästen med bara huvudet. Kanske både ensam och med ägaren intill?

Har du någon vidvinkel? Kan vara effektfullt om man går lite nära och provar lite olika perspektiv, som att kliva upp på en pall och fota lite nedåt (en annorlunda vinkel för oss människor) eller att ta en bild "över axeln" på hästen, att man som betraktare av bilden ser samma vy som hästen själv betraktar och hästens huvud är förgrund i ena kanten.

Jag är själv ingen hästmänniska, men fotograferar mycket sport av alla sorter.

Det där med rörig bakgrund är ett elände man ofta får kämpa mot. Det kanske inte går i just det här fallet, men det allmänna tricket är ju i grund och botten att hitta ett ställe där det är närmre mellan dig och motivet (häst + hoppare) än mellan motivet och bakgrunden. Ju större den skillnaden är, desto mer blurrad bakgrund får du. Som här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2327017.htm
(en av få hästbilder jag tagit :)
Det är det här som gör att man som sportfotograf helst vill komma så nära händelserna som möjligt ... Kan du komma ut på banan och sitta någonstans kan det vara en stor hjälp.

Ett annat sätt att hjälpligt städa i bakgrunden är att ta en låg position och så mycket som möjligt fota snett uppåt - himlen är låångt borta och kan funka bra som bakgrund. Men, den kan också vara jobbig beroende på ljuset - fota mot en en molnig himmel i motljus blir sällan snyggt.

Det här att tvingas stå på ett ställe hela tiden är en vanlig situation vid sportfoto och det var därför gudarna gav oss zoomobjektiv Har du chans att välja position, försök hitta en där ekipagen kommer mot dig vid fler än ett tillfälle, så att du får flera chanser att fota varje enskilt ekipage.

Just ja, fota ekipagen framifrån. Man vill ju ha med ögon och ansikten. Bilder bakifrån är sällan bra. Från sidan kan funka, där ser man ju ofta ansikten. Exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1483677.htm
(samma tillfälle som andra hästbilden)

Prova lite som med unghästen ovan.

Har du chans att själv sitta till häst? Kan ju vara läge att rida intill henne någonstans där vyn framåt är ok och ta bilder "äver axeln" på henne, alltså att få en bild där det känns som man ser det hon ser och där hon finns med i förgrund/kanten av bilden.

Och prova det där med rörelseoskärpa, det kräver många försök, men man lär sig efterhand och det kan bli rätt koola bilder.

Studentmössa på hästen? :)

Skall fungera bra. Har du något vidvinkligare också? Typ kitobjektivet?

Oj, tusen tack för många bra exempelbilder och bra förklaringar.
Jag vet inte om jag själv kan sitta till häst, men det tror jag inte att det finns hästar till just dessa tillfällen tyvärr. Att befinna sig på banan.. vet inte om de vill ha fler än banpersonalen där tyvärr, en ganska "gnällig" ridklubb tyvärr. Eller ok, säkerhetstänkande kanske är mer sanningsenligt. Man får inte gå in i hagarna och fota hästar, man får inte sitta på en häst på deras mark utan att ha hjälm (vilket rent estetiskt är mer tilltalande vid t ex studentfoton etc) och man får inte leda hästar i onödan utan mellan tävlingsritter eller lektioner är det ok, sen ska hästen stå i box, spilta eller transport. Lite i överkant kan jag tycka.
Studentfotona.. mössan på hästen känns kul, fast jag ser flera möjliga alternativ, t ex matte ligger på hästens rygg med studentklänningen och någon håller i hästen så man får med hela, fast kapar bilden vid ben och mage.. Ligga på mage med ansiktet mot svansen och hästen kollar bakåt, studentmössan på baken (någon håller i hästen även här, men hukar) mm.. Den idén fick verkligen igång tankarna, kul!

Dina polobilder var väldigt fint tagna, och att panorera har jag testat lite, det är inte alldeles lätt att hålla kameran rak men det går med träning. Bra tips om hur man får till den suddiga bakgrunden, jag har inte varit säker på vad som avgör när det blir suddigt och ej, men jag har lärt mig att göra ungefär likadant på bilderna :D Nu fattar jag bättre och det stämmer ju, det du skriver.

Det här med framifrån blir sällan bra i hoppsammanhang sägs det, däremot snett framifrån, så jag tror jag ska satsa på det. Läste på hästfoto.ifokus.se igår, och fick några tips där.. Anna Attlid som själv fotar mycket hoppning hade en bra artikel med lite tips.

Några av mina hästbilder finns att se på min blogg yezzcorner.com om du vill se var jag ligger ungefär i skicklighet (eller tur, som sambon säger, haha).
Även en del hundbilder och katter de senaste dagarna.

Nu ska jag träna panorering, och ja ajg har kitobjektivet också, (18-55) men det använder jag sällan numera då jag har lättare att få fina bakgrunder med sigman.

Tack igen för du tog dig tid att hjälpa mig!
Mvh Jessica

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar